Piese de Bertolt Brecht

Baal
Povestea declinului lui Baal un poet bețiv care respinge conveniențele societății burgheze și care se implică în aventuri sexuale și chiar un omor. O disprețiuește pe amanta sa gravidă Sophie, o seduce pe Johanna care ulterior se va înneca, îl omoară pe prietenul său Ekartși devine un fugar urmărit de poliție.
Cercul de cretă caucazian
A parable about a peasant girl who rescues a baby and becomes a better mother than its natural parents. The "frame" play is set in the Soviet Union around the end of the Second World War. It shows a dispute between two communes, the Rosa Luxemburg fruit growing commune and the Galinsk goat farming commune, over who is to own and manage an area of farm land after the Nazis have retreated from a village and left it abandoned. A parable has been organised by one group, an old folk tale, to be played out to cast light on the dispute. The Singer, Arkadi Cheidze, arrives with his band of musicians, then tells the peasants the fable, which forms the main narrative, and intertwines throughout much of the play. The Singer often takes on the thoughts of characters, enhances the more dramatic scenes with stronger narration than simple dialogue, and is responsible for most scene and time changes. At the end he states that the land should go to those who will use it most productively, the fruit growers, and not those who had previous ownership..
Coriolanus (Coriolan)
Adaptare modernistă a piesei lui Shakespeare care pune accent pe lupta de clasă.
Ascensiunea lui Arturo Ui (Der aufhaltsame Aufstieg des Arturo Ui)
The play is consciously a highly satirical allegory of Adolf Hitler in Nazi Germany, whose rise Brecht represented in parallel to that of Ui. All the characters and groups in the play had direct counterparts in real life, with Ui representing Hitler, his henchman Ernesto Roma representing Ernst Röhm, Dogsborough representing Paul von Hindenburg, Emanuele Giri representing Hermann Göring, Giuseppe Givola representing Joseph Goebbels, the Cauliflower Trust representing the Prussian Junkers, the fate of the town of Cicero standing for the Anschluss in Austria and so on.
Omul cel bun din Siciuan (Der gute Mensch von Sezuan)
ovestea unei prostituate cu suflet mare care primeşte un dar de la 3 zei, pe care îi găzduieşte fără să ştie cine sunt. Zeii îi dăruiesc lui Shen Te bani pentru a-şi deschide o prăvălie şi îi dau o povaţă “să fii bună, dar să trăieşti şi tu”. Shen Te începe o nouă călătorie a vieţii sale, în care vrea să ajute pe toată lumea, în care se îndrăgosteşte, în care învaţă, suferă, plânge, se macină. Fata îşi cheltuie toate resursele şi toată energia pentru a respecta porunca zeilor, dar, obosind, se vede nevoită să-şi inventeze un alter ego, pentru a supravieţui lumii în care trăia.
Zborul peste ocean (Der Ozeanflug)
Inspirată de zborul transatlantic al lui Charles Lindbergh din 1927.
Opera de trei parale (Die Dreigroschenoper)
O nuntă respectabilă (Die Kleinbürgerhochzeit)
O nuntă mic burgheză neconvenţională în care sunt respectate toate tradiţiile şi sunt anulate în acelaşi timp. O nuntă în familie care denunţă ”instituţia” familiei, o nuntă absurdă, ridicolă şi poetică. O nuntă paradoxală, un fel de ceremonial al disperării, al nevoii de a fi simplu, autentic, armonios, luminos şi tânăr.
Nunta mic-burgheză (Die Kleinbürgerhochzeit)
O nuntă mic burgheză neconvenţională în care sunt respectate toate tradiţiile şi sunt anulate în acelaşi timp. O nuntă în familie care denunţă ”instituţia” familiei, o nuntă absurdă, ridicolă şi poetică. O nuntă paradoxală, un fel de ceremonial al disperării, al nevoii de a fi simplu, autentic, armonios, luminos şi tânăr.
Decizia (Die Maßnahme)
Trei camarazi sunt trimiși în China pentru a-i organiza ilegali pe muncitori. Lor li se alătură un tânăr care se oferă să le fie ghid. Ei se deghizează în chinezi, iar cel tânăr, impetuos, se demască și îi pune în pericol pe ceilalți. Aceștia decid să îl împuște pentru a nu periclita întreaga mișcare clandestină, iar el își dă acordul.
Mama (Die Mutter)
Bazată pe nuvela cu același nume de Maxim Gorky. Textul sugerează că pentru a deveni o mamă bună implică să lupți pentru binele familiei tale.
Teroarea și mizeriile celui de-al III-lea Reich (Fear and Misery of the Third Reich)
Galy Gay
Domnul Puntila şi sluga sa Matti (Herr Puntila und sein Knecht Matti)
Comedie muzicală ce prezintă povestea unui aristocrat care încearcă să îşi schimbe identitatea cu cea a servitorului său
Viața lui Eduard al II-lea al Angliei (Leben Eduards des Zweiten von England)
Adaptarea modernă a tragediei istorice a lui Marlowe a cărei acțiune se derulează între anii 1307 și 1326.
Mann ist Mann
Mama Curaj și copiii ei (Mutter Courage und ihre Kinder)
În secolul al XVII-lea, în timpul Războiului de 30 de ani. Mama Curaj are 3 copii (Eilif, Kattrin, Swiss Cheese) și vitregiile vieții vor face ca această mamă să îi piardă pe toți în evenimentele războiului.
No mom's land
Tobe și trompete (Pauken und Trompeten)
Plume, the recruiting officer, who has arrived from London, is informed by his Sergeant Kite about the state of the market for recruits and love. Recruiting is going badly, but Victoria, the justice's daughter, who a year earlier had been in pigtails, has been visiting a girl put in the family way by Plume. Plume gives his friend the shoe manufacturer, Worthy, a word of advice in matters of the heart and in return Worthy offers him a handsome commission on boots, which Worthy needs soldiers to fill.

vezi toate stirile despre Bertolt Brecht


Optiuni vizualizare

Biografie Bertolt Brecht 

+9 13voturi

Bertolt Brecht

Bertolt Brecht s-a nascut la data de 10 februarie 1898 in Augsburg Bavaria, Germania.

Bertolt Brecht (n. Eugen Berthold Friedrich Brecht, 10 februarie 1898, Augsburg, Bavaria — d. 14 august 1956) a fost dramaturg, poet, regizor de origine germană, inițial expresionist, întemeietor al instituției teatrale "Berliner Ensemble", inițiator al "teatrului epic", a promovat o nouă teorie și practică a teatrului, bazate pe efectul distanțării epice.A fost unul dintre cei care au revoluționat teatrul secolului 20.

S-a născut în Augsburg de la o mamă protestantă și un tată catolic. A studiat medicina și a lucrat o perioada scurtă într-un spital din Munchen, în timpul Primului Război Mondial.

Fiind student la medicină, frecventa boema literară și participa la întrunirile din cafeneaua ”Stephanie”. Atmosfera militaristă de atunci (timpul Primului Razboi Mondial) l-a motivat să devină un pacifist convins și s-a apropiat mult de mișcarea muncitorească.

Atitudinea sa antirăzboinică se manifestă încă în primele poezii.Un exemplu elocvent este poezia ”Legenda soldatului mort”, care i-a fost inspirată de armatele imperiale care se întorceau înfrînte de pe toate fronturile, dar și dintr-o zicătoare populară germană despre morții care trebuiau dezgropați pentru a fi din nou trimiși pe front.În acestă baladă, împăratul consideră că soldatul a murit prea devreme și trimite o comisie medicală care îl dezgroapă, declarîndu-l, pentru a doua oară, bun pentru front.

A creat Berliner Ensemble în ianuarie 1949 și teoria teatrului epic.
Opera

Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită
Baal
Tobe în noapte
Mutter Courage și copiii ei
Die Sieben Todsünden der Kleinbürger
În hățișul orașelor
Opera de trei parale
Omul cel bun din Sâciuan
Puștile doamnei Carrar
Ascensiunea și căderea orașului Mahagonny
Teama și mizeriile celui de-al treilea Reich
Cercul de cretă caucazian
Viața lui Galilei
Poezii din Svendborg
O sută de poezii
Scrieri despre teatru



Cronici ale spectacolelor dupa texte de Bertolt Brecht

Discutii:

propune tema de discutie

  Aminteste-ti datele mele