Piese de Dumitru Solomon

Apa
Scrisă în comunism, piesa vorbește despre beția autorității, despre lașitatea celor care merg cu mulțimea și participă la o crimă, despre rațiunea care nu știe cum să se opună unei absurdități după ce a epuizat toate căile logice, despre capitularea intelectualului în fața mulțimii iraționale. Trei oameni intră de bună voie într-o pivniță strâmtă pentru că au fost chemați de unul din ei pentru a rezolva o problemă absurdă, iar aici se formează o alianță clară din start: doi oameni contra celuilalt.
Arma secreta a lui Arhimede
Nu este o piesă despre Arhimede, ci doar folosește datele istorice pentru a crea cadrul în care vorbește despre falsitate, obtuzitate, despotism, ironizând aroganța autoritară.
Camila
O piesă care vorbește despre prietenia adevărată, despre speranța omului de a crede în ceva, cu toată puterea, chiar și într-o cămilă, pentru a avea liniștea sufletească dorită.
Cetățeanul invizibil
Inspirată din literatura lui Ilf și Petrov, piesa se petrece în Rusia sovietică. Spălându-se cu un săpun special, cetățeanul Filiurin devine invizibil și vede tot, observă tot, astfel că infractorii se tem să mai acționeze. Dar, odată ce efectul săpunului se termină, Filiurin va fi călcat în picioare de ceilalți.
Cine ajunge sus la fix
Elogiul Nebuniei
Examen de bacalaureat
În pragul examenului de bacalaureat desfăşurat într-un oraş de provincie, preşedintele comisiei, profesorul Cantemir, dispare în mod misterios. Crimă? Fugă? Cei însărcinaţi cu investigarea acestei situaţii sunt Teo, proaspătă absolventă a facultăţii de drept, procuror-stagiar aflat la primul caz şi Fifi, tânăr reprezentant al ordinii publice, specializat în pedepsirea autorilor de spargeri de geamuri din şcoli. Ei descoperă spectacolul precarităţii intelectuale, al mediocrităţii şi al imposturii jucat de cei care îl asaltează pe profesorul Cantemir pentru a obţine, prin mijloace oneroase – şantaj, mită, trafic de influenţă – o diplomă de bacalaureat.
Fantezie de vara
O idee interesantă a autorului de a amesteca personajele "reale" cu cele "imaginare" în acțiunea piesei care dau buzna în toiul dictării operei de către autor asistentei sale.
Identități
„Holul comun”, „Vânzări-cumpărări”, „Pinacle”, „Orient Express”, „Superba, nevăzuta cămilă”, „Dialog fără partener” şi „Ape” sunt textele combinate în această piesă, texte despre întâmplări cotidiene ale unor oameni obișnuiți.
Iluzia optica
Moartea unui coleg provoacă foştilor vecini de birou – Nelu, Artur şi Tereza, secretara, - întrebarea: cine îi va lua locul, cum va arăta noul sosit? Fiecare îl vede prin “optica” lui: Nelu şi Artur l-ar dori tânăr şi servil, gata să facă şi lucrările lor. Frumoasa şi descurcăreaţa Tereza îl visează înalt şi romantic, gata să-i aşeze în fiecare dimineaţă flori pe birou. Iluzia optică pare să aibă o întruchipare în fantomatica apariţie a stagiarului Orest, dar “optica se dovedeşte a fi deformantă”. Presupusa docilitate se transformă într-o neaşteptată agresivitate, iar “spiritul micului burghez când dă în clocot” distruge iluzia optică şi ca atare se decide eliminarea duşmanului, Orest fiind aruncat pe fereastră, fiindcă nu a putut fi corupt.
Liftul Fragment disponibil online
O comedie care aruncă niște sonde nebănuit de adânci în sufletul românesc strivit în comunism de traiul la comun, în abisul urii noastre față de oricine este altfel decât noi. Cu cât necunoscuții stau mai aproape fizic unii de alții, cu atât le crește și dorința de a se omorî unii pe alții. În autobuze, pe stradă, în magazine, proximitatea fizică naște o ură irațională. Ce se poate întâmpla cu trei străini blocați între etaje într-un lift? Ură, suspiciuni, intoleranță, indignare. Nu te poți răzbuna pe lift, ca obiect inanimat, cineva însă trebuie să plătească și acela nu poate fi decât un biet om blocat în același lift cu tine.
Miriam
O fetiță evreică de 12-13 ani, se îndrăgostește de germanul Conrad. Intervine regimul nazist și deoarece a complotat împotriva lui Hitler, Conrad este executat iar Miriam este dusă în lagăr unde îl întâlnește pe Heinrich, un ofițer SS care seamănă cu Conrad și i se dăruiește. Camarazii acestuia doresc și ei același lucru și o supun pe tânăra fată la un brutal viol colectiv, ceea ce o distruge sufletește și după eliberare ea va deveni femeie de stradă, la Paris. Aici îl întâlnește pe studentul Rudi, care deși afla trista ei experiență, dorește instantaneu s-o ia de soție. Ținând seama de actuala ei condiție socială și poate și ideea că este un fel de piază rea a bărbaților pe care îi iubesște, ea decide să dispară.
Notiunea de fericire
O comedie despre insomnie
Erasm şi Rodica Vasiliu întâmpină prima lor problemă conjugală, pe care încearcă să o rezolve cum pot şi ştiu ei mai bine. Are o acţiune cât se poate de simplă, dar schimbările de situaţie fac deliciul spectacolului. Pe scurt, soţia vine de la teatru fericită şi dornică să-i povestească soţului despre experienţa ei culturală, dar acesta o aşteaptă sforăind. Într-o criză de personalitate, femeia răbufneşte, trezindu-l într-un final. Acesta, cu ultimele puteri, "se montează" să-i arate soţiei sale ce însemnă schimbarea, ajungând până la a-şi suna şeful, căruia îi cere demisia. Rodica începe să înţeleagă gravitatea situaţiei pe care chiar ea a creat-o şi încearcă cu toate metodele să "dezamorseze bomba".
Oglinda
Repetabila scena a balconului
O satiră politică. Este faimoasă scenă a balconului de la Romeo și Julieta lui Shakespeare și de aici sunt reamintite alte scene din secolul nostru când balconul a devenit şi locul delirului lui Mussolini, spaţiul din care un Ceauşescu aclamat făcea zgârcitele promisiuni spre poporul înfometat, înspăimântat şi îngheţat, dar şi "balconul" ce dădea spre Piaţa Universităţii.
Scene din viața unui bădăran
Scene din viaţa unui bădăran” ea este marcată de înfruntarea deschisă dintre cinstea funciară a lui Al şi duplicitatea lui Filip. Acesta din urmă navighează tot timpul sub semnul concesiei, pe principiul că “oameni sîntem”, de care Al se disociază cu fermitate: „Cu această propoziţie simplă s-au acoperit multe porcării de-a lungul istoriei! şi ce dacă sîntem oameni? (Îl apucă de revere) Trebuie să înghiţim orice? Zicem oameni, dar ne gîndim la altceva, la nişte fiinţe mititele şi idioate, la amoebe sau la viermişori!” Al, redactor la editură, este un critic radical, situat ferm pe cîteva principii morale, în ciuda “asediului” duplicitar exercitat de o serie de indivizi care încearcă să-i tempereze idealurile puriste. Aici el este opus dramaturgului veleitar Osman care, confundînd planurile, încearcă să deterioreze o anume realitate (cea artistică) de pe poziţia funcţiei sociale.
Sentimentul
Piesa prezintă o relație conjugală, trecută prin timp, rodată și erodată, actuală și adevarată.
Socrate
Superba, nevazuta camila
Un colaj după schițe dramatice ale autorului care au ca leit-motiv "terorismul". "Totul în lume ne terorizează. Până și un copil care ne pune prea multe întrebări la care suntem prea obosiți să răspundem".
Tara lui Abuliu
Împăratul unei țări oarecare, Abuliu, îşi doreşte o privighetoare fermecată care să cânte tot timpul. Din acest motiv își ia o privighetoare mecanică în locul unei păsări vii. În cele din urmă descoperă valoarea celei dintâi şi, impresionat de descoperire, este gata să îşi elibereze supuşii. Numai că aceştia sunt nevoiţi să recunoască că ei nu ştiu ce să facă cu propriul statut de oameni liberi. Inspirat dintr-un basm, textul este o parabolă despre putere, relaţia cu autoritatea, libertate şi adevăr.
Transfer de personalitate
Inspirată după o schiță a lui Jaroslav Hasek, piesa ăși derulează acțiiunea la Praga, în Imperiul Austro-Ungar, la începutul sec. XX, moment în care Puterea încearca să adapteze personalitatea individului pentru buna ei funcționare.
Vorbe, vorbe, vorbe…
Două ghișee CFR în spatele cărora oamenii își asumă iubirea și tristețea, cu replici pline de umor și final neașteptat...
Zapezile de altadata Fragment disponibil online
O comedie romantică, plina de savoare și adevăr - câteodată prea mult adevăr. O căsnicie consumată care îi înrăiește pe cei doi soți. Ea vorbeşte la telefon cu mama ei ca şi cum ar vorbi cu amantul, ca să turbeze el de gelozie, el, la rândul lui, vorbeşte cu mama soacră ca şi cum ar vorbi cu amanta. Culmea este că fiecare dintre ei turbează de furie.

vezi toate stirile despre Dumitru Solomon


Optiuni vizualizare

Biografie Dumitru Solomon 

+9 11voturi

Dumitru Solomon

Dumitru Solomon s-a nascut la data de 14 decembrie 1932 in Galati, Romania.

Dupa absolvire a lucrat la diverse reviste culturale, la Cinematografie, fiind timp de mai multi ani redactor sef la revista Teatrul azi, apoi la Scena, si conferentiar universitar la Academia de Teatru si Film, paralel cu bogata sa activitate de creatie, constind in volume de teatru, proza si critica teatrala, piesele sale bucurindu-se de succes datorita imbinarii organice dintre umorul rafinat si profunda meditatie filozofica, cele mai cunoscute, jucate in teatre, la televiziune, la radio si peste hotare, fiind Fata morgana, Socrate, Diogene Ciinele, Platon, Transfer de personalitate, Apa, Focul, Camila, Tara lui Abuliu (recentul succes al Teatrului de Comedie), Repetabila scena a balconului etc., dintre volumele de eseuri impunindu-se Teatrul ca metafora, Dialog interior etc.

Creatia sa a fost distinsa cu numeroase premii, printre care Premiul Academiei, Premiul Uniunii Scriitorilor, Premiul Asociatiei Scriitorilor din Bucuresti, Premiul UNITER “ Cea mai buna piesa romaneasca a anului (1995).


Cronici ale spectacolelor dupa texte de Dumitru Solomon

Discutii:

propune tema de discutie

  Aminteste-ti datele mele