Printre exercitiile de rescriere a textelor clasice, printre spectacolele de umplutura sau printre productiile unor mari regizori care vin ca sa aiba de unde pleca, la Iasi mai scapa, din cand in cand, si cate un spectacol major, profund si demn de un Teatru National. Vorbesc aici despre „Golem”, spectacolul pus de Alexander Hausvater, dupa un colaj de texte alcatuind un scenariu semnat de acelasi Hausvater.
Tema golemului, acea creatura telurica ce vorbeste despre depasirea conditiei umane dar si despre conexiunile directe intre om si divinitate, este abordata de Hausvater din perspectiva iudaismului si a implicatiilor pe care destinul acestui „popor tare de cerbice” le are in planul creatiei. Rabinul creeaza golemul nu dintr-o joaca de-a Dumnezeu (desi poate resimte si aceasta tentatie ascunsa!), ci pentru ca semintia sa-i fie protejata. si, intr-adevar, creatura protejeaza comunitatea de diferitele amenintari (stalinism, nazism si alte ism-uri, subliniate fie prin uniforme,
Citeste tot pe
AltIași