Piese de Lucian Blaga

Anton Pann
Anton Pann trăiește mizer, oamenii cei mai apropiați îl părăsesc, nevoia lui interioară de a scrie nu poate fi însă anulată de nimic. Deși este prizonierul unui destin nefericit, personajul nu se împotrivește nici o clipă destinului său: el și-a ascultat supus, dar mâhnit, chemarea.
Arca lui Noe
Piesa conduce într-o lume unde credința se simplifică și dogma este combătută. Este scos în evidență filonul tracic al creștinismului tradițional românesc prin transpunerea lui Noe într-un timp «preistoric» lipsit de credibilitate și trădarea voită a rânduielilor satelor tradiționale românești.
Avram Iancu
Drama pe temă aparent istorică, reia vechi credinţe populare: cea cu Muma-pădurii şi mitul despre pasărea blestemată să se facă om, asociate însă cu adevărul istoric că Munţii Carpaţi şi ţara împădurită a Transilvaniei au fost leagănul de zămislire a poporului nostru. Pornind de la aceste date, Blaga vede în Avram Iancu o întrupare a „stihiei româneşti", a aspiraţiilor pământului străbun de a se face dreptate fiilor legitimi, într-un moment greu de cumpănă a istoriei, înfrânt pentru moment în întreprinderea lui eroică, dar convins că-n viitor dreptatea poporului său va birui.
Cruciada copiilor
În anul 1212, lăsîndu-se purtaţi de un elan mistic copiii Occidentului se ridicau la arme hotărîţi - nici mai mult nici mai puţin - să înfrunte oştile necredincioşilor şi să elibereze Locurile Sfinte. Începuse ceea ce avea să intre în istorie sub numele de Cruciada Copiilor. Este un eveniment, arhisuficient pentru a demonstra credinţa epocii. Pentru că destui dintre cei mari au aderat la convingerea copiilor, care în urma unor viziuni primite de liderii lor, ajunseseră să fie convinşi că singura soluţie de eliberare a Mormîntului era o luptă a credinţei oarbe şi a nevinovăţiei copilăreşti, cu unicul sprijin al lui Dumnezeu, toate acestea după ce încercările anterioare ale "celor mari" suferiseră eşecuri usturătoare.
Daria
O dramă burgheză oarecum pentru că are ca temă insatisfacţia în dragoste a unei soţii. Neîmplinirea prin eros, încrâncenarea în faţa năvalei sufocante a obsesiilor, ţine de neputinţa fizică – şi metaforică – de a păşi în spaţiul nemărginit, cosmic, „de dincolo”. Daria îşi manifestă neputinţa sufletească prin neputinţa de a se priva de claustrarea spaţiilor închise.
Ivanca
Motivul strămoşilor care se întorc să-şi trăiască vieţile netrăite, în urmaşii lor este fundalul pe care Dinu, un pictor care trăiește drama de a fi îndrăgostit de aceeași femeie ca și tatăl lui, luptă cu impulsul obsedant al sîngelui, de care va scăpa printr-o tentativă (eşuată) de asasinat.
Mă joc cu voi aşa cum doriţi
Text despre docilitatea soţiei credincioase, dar şi pasiunea femeii de a se lăsa amăgită de misterul conţinut în jocul miraculos al vieţii. Sunt surprinse patru etape evolutive, ipostazeale trecerii prin lume a prototipului feminin blagian: fecioara, îndrăgostita, posedata, soţia.
Meșterul Manole Fragment disponibil online
Un arhitect însetat de frumos vrea să construiască ceva nemaivăzut pe pământ dar zidurile i se dărâmă inexplicabil timp de șapte ani de zile. Nu există semne cum că cel pentru care construiește mânăstirea ar dori clădirea aceasta, dacă nu cumva demolarea e un semn pentru arhitect că ar trebui să se oprească. La final va învăța că totul se plătește, chiar cu carne și sânge, că nu poți aduce pe lume frumusețe nepământeană fără să te sfâșii pe tine însuți până la nebunie, fără să dai tot ce aveai mai scump.
Tulburarea apelor
Textul dă o viziune asupra lumii care să reprezinte o alternativă viabilă la cele două căi ce îşi vor sta de acum mereu faţă în faţă – creştinismul originar al lui Iisus şi păgânismul antic.

Optiuni vizualizare

Biografie Lucian Blaga 

+11 11voturi

Lucian Blaga

Lucian Blaga s-a nascut la data de 9 mai 1895 in Lancrăm, Romania.

S-a născut la Lancrăm, lângă Sebeş. Localitatea natală se afla atunci în comitatul Sibiu. Lucian Blaga a fost al nouălea copil al unei familii de preoţi, fiul lui Isidor Blaga şi al Anei (n. Moga), de origine aromână. Copilăria i-a stat, după cum mărturiseşte el însuşi, „sub semnul unei fabuloase absenţe a cuvântului”, viitorul poet – care se va autodefini mai târziu într-un vers celebru „Lucian Blaga e mut ca o lebădă” – neputând să vorbească până la vârsta de patru ani.

Primele clase le-a urmat la Sebeş, la şcoala primară germană (1902-1906), după care a urmat Liceul „Andrei Şaguna” din Braşov (1906–1914), unde era profesor ruda sa, Iosif Blaga, autorul primului tratat românesc de teoria dramei. Încă de pe băncile liceului se va familiariza cu opera lui Friedrich Schiller.


A urmat cursurile Facultăţii de Teologie din Sibiu şi Oradea în perioada 1914–1916, pe care le-a finalizat cu licenţă în 1917. A studiat filosofia şi biologia la Universitatea din Viena între anii 1916 şi 1920, obţinând titlul de doctor în filosofie. Aici a cunoscut-o pe Cornelia Brediceanu, cea care îi va deveni soţie. A revenit în ţară în ajunul Marii Uniri. În anul 1916, în timpul verii, Blaga vizitează Viena, unde descoperă expresionismul.
A debutat în ziarele arădene Tribuna, cu poezia Pe ţărm (1910), şi în Românul, cu studiul Reflecţii asupra intuiţiei lui Bergson (1914).



Dramaturgie

1921 - Zamolxe, mister păgân
1923 - Tulburarea apelor, dramă
1925 - Daria, dramă în patru acte
1925 - Ivanca
1925 - Învierea, pantomimă în patru tablouri şi Fapta, joc dramatic
1927 - Meşterul Manole, dramă în cinci acte
1930 - Cruciada copiilor
1934 - Avram Iancu, dramă într-un prolog şi trei faze
1942 - Opera dramatică, 2 vol.
1944 - Arca lui Noe
1964 - Anton Pann, dramă într-un prolog şi patru faze (postumă)


Cronici ale spectacolelor dupa texte de Lucian Blaga

Discutii:

propune tema de discutie

  Aminteste-ti datele mele