Piese de Nicoleta Esinencu

American Dream
Inspirată din experienţa de viaţă a unei actriţe plecată, prin programul Work and Travel, să experimenteze „visul american“. Şi cum realitatea bate întotdeauna visul, tînăra moldoveancă se întoarce nu numai deziluzionată de Lumea Nouă, ci şi datoare pînă-n gît, căci ai săi împrumutaseră banii necesari „la procente“ de la primarul satului, punînd pămîntul gaj. Şi atunci, o ia spre Moscova, împreună cu mama, pentru a experimenta şi „visul rusesc“, adică pentru a face rost de bani muncind şi a-i restitui cămătarului, pardon, primarului.
Că veni vorba despre vreme
Despre istoria recentă şi modul în care manipularea politică transgresează generaţiile, spaţiile şi sistemele de guvernare.
Clear History
Piesa abordează o temă sensibilă: pogromurile evreieşti din timpul dictaturii antonesciene în Transnistria, Basarabia şi Bucovina de Nord. Abordarea este strict documentară, bazată pe cercetarea arhivelor epocii şi pe interviuri cu martorii şi supravieţuitorii evenimentelor.
Dragă Moldova, putem să ne pupăm puțin de tot
Piesa are în centru discriminarea homosexualilor și presiunile sociale asupra acestora.
Footage
Nu e un spectacol despre ceea ce ştim că s-a întîmplat pe 7 aprilie (foc la Parlament, abuzuri din partea poliţiei, discursuri înflăcărate din partea guvernanţilor), ci despre cum ne-am amăgit că ştim - sau, mai precis, despre cum te poţi amăgi creând mituri. Un joc de-a făcătura care începe nevi-novat, cu retuşatul unor fotografii (să fim mai slabi, fără coşuri, cu buze roşii), şi sfârşeşte cu retuşatul identităţii sociale (unde răii sunt răi, bunii sunt buni şi câştigă întotdeauna, sângele e sânge şi zăpada, nea). – Iulia Popovici
FUCK YOU, Eu.ro.Pa!
Piesa e un monolog în care vocea aparţine unui singur personaj, care-şi asumă rolul de a construi întreaga lume care-l naşte. Monologul este împărțit: al şcolăriţei crescute în cultul cravatei şi al lui Ion Soltîs şi al tinerei emancipate, care-şi inventează patria prin ţări străine.
Mame fără pizda
Trei generaţii de femei au corpurile burduşite cu legi, stereotipuri şi obsesii discriminatorii… ”Trei generaţii de femei au corpurile burduşite cu legi, stereotipuri şi obsesii discriminatorii… Un text care subminează regulile instituţionalizate şi intime. Regulile sistemului de învăţămînt public şi privat. Acele reguli care-ţi spun când să mănânci compotul, când să vorbeşti şi, mai ales, când să taci. Să te duci în curte şi să uiţi că ai avut vreodată ceva de spus. Acele reguli care te învaţă cum să-ţi creşti copilul pentru un viitor luminos şi sigur pe anomaliile din care se naşte se creşte.” – Mihaela Michailov
Radical md
radical.md este, esenţial, un text verbatim: tot ceea ce actorii rostesc pe scenă provine, la modul real, din conversaţii purtate pe forumuri. Strategia de montare ocoleşte, însă, inteligent, convenţia la îndemînă a chat-ului, în favoarea echivalentului ei convivial: trei prieteni (aparent…) la iarbă verde, alegere motivată şi de conceptul spaţial al întregului proiect: scena acoperită de gazon adevărat, cu scaune şi mese de camping – că tot ziceam de împrietenire –, reinventîndu-şi, în intimitate, zona de protecţie presupusă de comunicarea pe Internet. Trei oameni frig carne şi vorbesc, filmîndu-se în acelaşi timp. Se filmează antrenîndu-se într-un soi de competiţie xenofobă despre cine sînt ei şi cine sînt ceilalţi, despre mîncare şi limbă. – Iulia Popovici
RH II Pozitiv
Piesa pune în dezbatere clișeile etnice, xenofobia, șovinismul, naționalismul, rasismul și alte –isme. Textul vorbeşte într-o manieră nebănuită despre discriminare, eul dramatic fiind un medic ce primeşte sânge de la donatori. El simbolizează prototipul omului ce discriminează după orice criteriu. Apelând la întrebările umilitoare pe care este obligat să le adreseze, protagonistul nu ezită să-şi manifeste preferinţele rasiale, sexuale, sociale, naţionaliste. El este reprezentantul tuturor stereotipurilor adânc înrădăcinate în minţile oamenilor.
Zuckerfrei
Piesă scrisă ca urmare a prelungirii rezidenţei Nicoletei Esinencu la Schloss Solitude, un fals dialog despre patrie şi identitate reluând problema relaţiilor dintre generaţia părinţilor şi cea a copiilor, cea a opţiunilor naţionale şi a redefinirii moştenirii identitare într-o ţară post-comunistă.

Optiuni vizualizare

Biografie Nicoleta Esinencu 

+11 17voturi

Nicoleta Esinencu

Nicoleta Esinencu s-a nascut la data de 17 decembrie 1978 in Chişinău, Republica Moldova.

Nicoleta Esinencu (n. 1978 în Chişinău, R.Moldova) dramaturg A studiat teatruL şi scenaristică la Academia de Stat de Muzică, Teatru şi Arte Plastice din Chişinău.specialitatea Dramaturgie si Scenaristica.
Secretar literar la teatrul "Eugene Ionesco", Chisinau.

Membru al societatii autorilor dramatici din R. Moldova.

Autoarea pieselor "Cum sa scrii o piesa", "Fuck you, Eu.ro.Pa!", "A saptea kafana" (co-autori - D.Crudu, M.Fusu).

„FUCK YOU, Eu.ro.Pa!“ ( 2005) a câştigat în România premiul „dramAcum“. Piesele ei au fost prezentate în România, RP Moldova, Suedia. Germania, Rusia, Japonia, Franţa şi Austria.

În 2003 i se acordă o bursă la Academia Solitude din Stuttgart. În anul 2006 la Récollets International Accomodation and Exchange Center în Paris şi în 2007- bursă la Teatrul din Bourges, Franţa.


Cronici ale spectacolelor dupa texte de Nicoleta Esinencu

Discutii:

propune tema de discutie

  Aminteste-ti datele mele