Piese de Valentin Nicolau

Aleluia
Piesa abordeaza relaţia omului cu divinitatea pe fondul unei veritabile fresce sociale. Într-o zi, un preot primeşte o cârciumă în schimbul unei icoane şi îşi propune să transforme cârciuma în biserică. Ce ascunde lumea dintr-o cârciumă oarecare, dintr-un oraş oarecare, ce taine poartă cu ei oamenii, cum se schimbă atunci când se întâlnesc cu Dumnezeu sunt întrebări care-şi află răspunsul pe parcurs.
Aplauze pentru Lena
Pornind de la o temă ofertantă, „veche şi nouă” deopotrivă, un bărbat care-şi pierde soţia la poker, textul dezvăluie nu atât sentimente (deşi nu fuge de ele), cât, mai degrabă, vorbeşte cu umor şi tristeţe despre singurătatea în doi. „Povestea bărbatului care şi-a pierdut nevasta la poker am auzit-o în copilărie, acum mai bine de 40 de ani. Istoria m-a urmărit în toţi aceşti ani. Unul dintre motive a fost că nu pricepeam ce înseamnă poker. M-am lămurit relativ repede. A durat mai mult să înţeleg cum poţi pierde pe cineva care este încă prezent…”, spune autorul despre subiectul primei piese din noul volum. Două partituri dezvoltate solitar, El – miliardarul Dinu, şi Ea – Lena sunt două măşti care nu-şi pot dezvălui niciodată chipul. Poveste despre cuplul frânt, despre teatru, despre neputinţa de a comunica, „Aplauze pentru Lena” este o piesă construită pe o graniţă fragilă şi bine asumată, unde se întâlnesc drama psihologică şi absurdul. „Descopăr că iubirea nu e iubire, ci doar un schimb de replici bine regizat, că admirația celorlalți e o mascaradă perfectă și că noaptea înseamnă un pat gol. Descopăr toate butaforiile din jurul meu. Doar suferința e absolut autentică! Atunci, prezența celorlalți devine o certitudine, iar voi nu sunteți altceva decât cei care faceți din mine o zi care a și trecut!“ – Valentin Nicolau
Ca zăpada și cei doi
O farsă tristă, nostalgică și duioasp, despre viața unui bătrân invadată de realitate: comercialul și pornografia. Libertatea se transformă pentru locatarul neprotejat al garsonierei în care, fără veste, se instalează un intrus, aducând cu sine lumea „de afară“. La plecarea lui, bătrânul descoperă că îl subevaluase și că „schimbarea“ îi prilejuise mai multe lucruri bune, decât neplăceri. Asupra întregului story planează totuși suspiciunea că intrusul nu era altul decât... motanul pierdut al batrânului…
Fantoma de la clasa intii Text disponibil online
Acțiunea se petrece într-o gară, loc al aşteptărilor şi al întâlnirilor. Personajele nu au nume proprii, fiind identificate doar prin apartenenţa lor la o anume categorie socială. Aşteptarea lor este o metaforă a societăţii româneşti aflată într-o nesfârşită tranziţie, personajele fiind încremenite într-un prezent mocirlos şi suportând agresiunile trecutului a cărui maximă expresie e concentrată în metafora Fantoma de la clasa întâi, adică fantoma comunismului şi a lui Ceauşescu.
Joi la două
„Un bărbat matur şi uşor fanat” – începe să i se întâmple ceva ciudat. Toată lumea din jur se poartă „minunat” cu el, timpii şi spaţiile se amestecă, nimic nu mai seamănă cu nimic, doar cuvintele de pe buzele tuturor îl chinuiesc din ce în ce mai tare şi devin din ce în ce mai agresive, mereu aceleaşi şi acelaşi cuvinte repetate obsesiv: „joi la două”. Joi la două trebuie să moară… condamnare absurdă a nimănui şi a tuturor, căreia nu i se poate sustrage, ca-ntr-un alt fel de proces kafkian. Textul reface traseul ultimelor minute dinainte de ora două, când gândurile, amintirile, totul se amestecă şi lasă loc în final uneia dintre cele mai frumoase replici care s-a scris: „Cum să mor, dacă nimeni nu m-a-nvăţat să fiu bătrân?” - Monica Andronescu
Legenda ultimului împãrat
Piesa porneşte de la o legendă autentică, lansată de Caligula, care spune că, într-o bună zi, va apărea un ultim împărat. Acesta va cuceri întreaga lume şi va prevesti cea de-a doua întoarcere a lui Iisus. Autorul dezvoltă tema într-un sens apocaliptic, adunând toate marile teme ale secolului XX şi stabilind diverse relaţii între ele. - Alice Barb
Lume, lume, soro lume
Personajul Vasile face, în sens invers, drumul pe care ţărănimea l-a parcurs în comunism, de la sat spre oraş. Vasile revine în sat, o dată cu moartea oraşului. Fabricile se închid, industria şomează, foşti ţărani urbanizaţi pe jumătate încearcă să se întoarcă în locurile de baştină. Dar întoarcerea e imposibilă. Vasile se agaţă de iluzia că Gheorghe, singurul lui prieten, rămas la ţară, a reuşit. Dar şi acesta e un ratat, ca şi Vasile. Ei au rămas amândoi la jumătatea drumului dintre ţărani şi orăşeni, într-o zonă care nu e nici sat, nici oraş, nici industrie, nici agricultură.
Mai jos de Figueras Text disponibil online
Undeva, în Spania, într-un loc unde căpşunile cresc cât pepenii, Traian, noul urmaş al marelui împărat roman, este şef peste o comunitate de români plecaţi din ţară ca să se îmbogăţească. Printre lădiţele de căpşuni, Traian leagă şi dezleagă destine şi-şi propune să construiască o nouă ţară, Românica Mare. Prin şantaj şi ameninţări, noul „împărat” ţine sub control întreaga comunitate în care adulterul şi violurile sunt la ordinea zilei şi nimic nu se întâmplă fără ştirea lui. În final? Mimi, prostituata care se visa educatoare, îşi împlineşte visul. Deschide o grădiniţă specială cu program de noapte, pentru copiii târfelor. Iar Traian împărăţeşte lumea cocoţat pe columna de lădiţe de lângă căpşunul imperial. – Valentin Nicolau
Oriunde mă duc, numai de mine dau
O parabolă ce are la bază legenda biblică a Scăldătoarei Vitezda, acolo unde oamenii așteaptă ca îngerul să vină să tulbure apele, pentru ca acela care se aruncă primul să fie vindecat. Iar Valentin Nicolau transformă lumea toată într-o mare Scăldătoare Vitezda, unde fiecare așteaptă (sau nu…) o minune: „Acţiunea se petrece în lumea largă, marele spital unde se tranzacţionează viaţa de zi cu zi, unde conştiinţa n-o mai tulbură niciun înger.”
Păstrează copia şi nu uita originalul
O incursiune subtilă în psihologia a două personaje, care, în mod credibil, în timpul unei călătorii de mai puţin de-o oră cu trenul ajung să-şi descopere secrete îngropate de ani întregi. Cu fiecare dintre replici tensiunea creşte, ca-ntr-un meci pe viaţă şi pe moarte, despre viaţă şi despre moarte. Unul dintre cei doi tocmai a ieşit din închisoare după 19 ani, unde a fost închis pentru o crimă pe care n-a comis-o. Cel de-al doilea ia trenul pentru prima dată după 19 ani şi se trezeşte faţă în faţă cu propriul destin, aruncat la gunoi tot în urmă cu 19 ani. O poveste plină de suspans, cu accente de thriller şi tenebre dostoievskiene, care începe într-un compartiment de tren cu doi oameni şi se încheie în acelaşi compartiment, cu unul singur… Cine rămâne, cine şi, mai ales, unde dispare sunt întrebări la care dramaturgul în parte răspunde, în parte le lasă deschise. - Monica Andronescu
Poveşti din al nouălea cer
Un text în care dramaturgul vorbeşte cu umor şi ironie despre… culisele televiziunii şi ai ei eroi, prezentată ca o adevărată fabrică de falşi eroi ai vremurilor noastre. „Suntem cu toții o mare familie, în care minunile ni se întâmplă nouă, românilor, în pofida faptului că suntem o nație care se destramă, distrusă de o clasă politică cinică.“ - Valentin Nicolau
Puțină rugină
Pentru a-şi permite un trai decent, o femeie alege să se prostitueze, să se vândă pe străzi după ce proxenetul o alungă pentru că rămâne însărcinată cu un client, trăind ororile vieţii de noapte din mahalale şi din cartierele semiobscure.
Room service
Câte variante ai atunci când vrei să te sinucizi? Un bărbat se ascunde într-o cameră de hotel şi caută răspunsuri la întrebare, meditând în tot acest timp la viaţa pe care e hotărât s-o lase în urmă. Ia în calcul toate posibilităţile, de la funie, la electrocutare, de la plonjatul în gol de undeva, de la înălţime, la tăiatul venelor, de la pistol la tubul cu somnifere. Nici una nu-i e pe plac. Iar hazardul îi vine în „ajutor” oferindu-i un răspuns imprevizibil… - Valentin Nicolau
Taina ingerilor Text disponibil online
Satana şi slujitorii săi diavoli sunt sterpi. Au violat multe femei, chiar şi fecioare, dar fără urmări. Răul se poate naşte doar prin pervertirea binelui, şi nu prin reproducere. Doar Moartea este fertilă. Pentru a se înmulţi, singura soluţie este ca Moartea androgină, Rosalia, sedusă de un bărbat anume pregătit pentru această misiune, să se transforme în femeie şi să rămână gravidă. Dan este un magician, un vrăjitor de vorbe care farmecă cu uşurinţă femeile, sensibil la bogăţiile lumeşti. Mâna dreaptă a Satanei şi stăpânul Barului Zeilor, diavolul Vladimir, pune la cale planul de a face din Dan un bărbat irezistibil, apt să seducă Moartea.
Ultima haltă în Paradis
Piesa este o originală aducere a mitului lui Don Juan pe cheiul Dâmboviţei, unde acesta ia numele lui Mitică şi câte ceva din obiceiurile locului, iar personajul neaoş, legendar şi el, are o frumoasă deschidere filozofică. E metafora unui sfârşit obosit, fiindcă Mitica trăieşte aici amintirea gloriei sale, dar şi a unui alt început, prin transferarea cu stoicism a experienţelor sale unui viitor posibil discipol. Acest Sganarel original, care-l însoţeşte aici pe Don Juan-Mitică, e un Ionel oarecare, dornic să deprindă tehnica de cuceritor a maestrului şi ceva din reţeta succeselor lui. Ritualul iniţierii în dragoste devine astfel o emoţionantă lecţie despre şi pentru viaţă, pe care bătrânul i-o transmite tânărului odată cu neobişnuita sa energie vitală. - Doina Papp
Uzina de plăceri S.A.
Piesă despre singuri, tineri şi bătrâni, care-şi intersectează din întâmplare destinele. Un bătrân se pomeneşte cu un chiriaş nedorit în garsoniera sa și, din cauza nevoii de comunicare îl acceptă cu toate că îi tulbură rutina confortabilă. Prin venirea unei și a unei Fete de la Linia Fierbinte, Bătrânul se pricopseşte cu o veritabilă familie. Relaţiile dintre personaje sunt delicate în pofida caracterului conflictual şi între ei se stabileşte o solidaritate discretă deși ei nu au nimic în comun, ci se detestă sau se urăsc, dar care nu mai pot trăi separat.

Optiuni vizualizare

Biografie Valentin Nicolau 

+7 7voturi

Valentin Nicolau

Valentin Nicolau s-a nascut la data de 22 iunie 1960 in Bucuresti, Romania.

Scriitor, proprietar al Grupului Nemira, fost preşedinte-director general al Societăţii Române de Televiziune, Valentin Nicolau este de formaţie geofizician.

S-a născut pe 22 iunie 1960, la Bucureşti. A urmat cursurile liceului „Spiru Haret” şi apoi s-a înscris la Facultatea de Geologie şi Geofizică a Universităţii Bucureşti, pregătindu-se pentru o meserie în care „ai mult timp liber şi nu ai şefi“.

Aventura a început cu mult înainte. În timpul vacanţelor a lucrat ca hamal, sondor, marinar, meditator de matematică şi fizică şi ca tehnician geofizician pe vase de cercetări marine. A fost „mărţişorist”, pictor, a înrămat şi a vândut tablouri.

După absolvirea facultăţii, în 1985, şi până în 1990 a lucrat ca inginer geofizician, şef de echipă de prospecţiuni gravimetrice la Întreprinderea de Prospecţiuni Geologice şi Geofizice Bucureşti.

La doar câteva luni după Revoluţie, în aprilie 1990, Valentin Nicolau fonda Ziarul Ştiinţelor şi Călătoriilor şi-şi dădea demisia de la IPGG, părăsind o profesie în care se impusese după mai puţin de cinci ani de practicare.

Nemira s-a născut în 1991 şi a însemnat împlinirea unui vis, dându-i şansa de a transforma pasiunea în profesie. În scurt timp, Nemira a devenit una dintre cele mai importante edituri din România şi nu numai, în 2001 fiind desemnată cea mai bună editură europeană de science-fiction la Convenţia Europeană de Science-fiction.

Începând din iulie 2001, Valentin Nicolau a devenit consilier al prim-ministrului pe probleme de cultură, educaţie, cercetare şi turism. În iunie 2002 a demisionat.

Între 2002 şi 2005 a fost preşedinte-director general al Societăţii Române de Televiziune, funcţie din care a demisionat în iunie 2005, motivându-şi decizia prin presiunile politice exercitate asupra sa şi asupra TVR. În timpul mandatului la TVR, a fost membru în Consiliul de administraţie al EBU (European Broadcasting Union – Asociaţia Televiziunilor Europene).

Între 2005 şi 2006 a fost vicepreşedinte al GRIVCO – Grupul de presă Intact.

Din 2006 este consultant Lagardère Media pentru România.

La începutul anului 2007 a lansat Editura Nemi, specializată în carte pentru copii.

În iunie 2007 a devenit membru al Consiliului Naţional al Audiovizualului, funcţie din care a demisionat după numai trei zile, acuzând Consiliul de subordonare politică.

În august 2007 începe să emită postul de radio Smart FM, „primul post cultural privat din România” pe care-l fondase la începutul aceluiaşi an.

Din octombrie 2007 este profesor asociat la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu.

În 2009 susţine un doctorat în Ştiinţele Comunicării la Universitatea din Bucureşti şi publică lucrarea TVR – mărire şi decădere.

Din februarie 2010 este profesor asociat la Universitatea Bucureşti, Facultatea de Jurnalism şi Ştiintele Comunicării şi din februarie 2011, profesor asociat la Universitatea „Transilvania” din Brașov.

Aventura lui Valentin Nicolau în lumea literară a început însă cu mult mai devreme. În 1994 îi apărea prima carte de literatură pentru copii, Bronto, un dinozaur încă mic, urmată în 1995 de Bronto, un dinozaur neastâmpărat şi, ceva mai târziu, în 2008, Zina Benzina.

Dar în atenţia lumii teatrale a intrat relativ târziu. În 1998, pe scena Teatrului „Victor Ion Popa” din Bârlad i se juca prima piesă, Vi s-a furat un pat. Abia în 1999 şi 2000 talentul de dramaturg i-a fost confirmat oficial, prin cele două nominalizări succesive la premiul UNITER pentru cea mai bună piesă a anului şi apoi prin câştigarea, în anul 2000, a Marelui Premiu „Camil Petrescu” pentru Dramaturgie al Ministerului Culturii pentru Ca zăpada şi cei doi, preşedintele juriului fiind criticul literar Nicolae Manolescu.

La Teatrul Nottara, piesa Ca zăpada şi cei doi se joacă din 2002 fără oprire, sub titlul Uzina de plăceri S.A. Piese de teatru i-au fost jucate pe scenele Teatrului Naţional din Bucureşti, din Satu Mare, Târgu Jiu, şi adaptate pentru Televiziunea Română şi Teatrul Radiofonic.

A publicat cinci volume de teatru, Dacă aş fi un înger, Ultimul împărat, Mai jos de Figueras, antologia Taina îngerilor şi, cel mai recent, Povești din al nouălea cer. De asemenea, piesa Taina îngerilor a apărut în traducere în limba franceză în Belgia, sub titlul Le mystère des anges, la celebra Editură Lansman. Multe alte piese au fost traduse şi publicate în antologii colective.

„Nu-mi recitesc piesele“, declara Valentin Nicolau. „Ar fi ca şi cum m-aş întoarce la o veche poveste de iubire, am trăit-o cândva, a fost minunată sau chinuitoare, dar nu vreau să mai văd chipul femeii. Poate astăzi nici nu aş mai recunoaşte-o. Prefer să mă îndrăgostesc din nou, de altă femeie, să trăiesc o nouă poveste.“


Cronici ale spectacolelor dupa texte de Valentin Nicolau

Discutii:

propune tema de discutie

  Aminteste-ti datele mele