Poate oare teatrul (arta, generic vorbind) sa schimbe societatea, sa o faca, eventual, mai buna? Poate oare un spectacol sa zguduie constiinta privitorilor pana intr-atat incat, de pilda, sa-l impinga pe un raufacator aflat in sala sa se autodemaste (asa cum se petrec lucrurile in Hamlet)? Poate oare o piesa vazuta pe scena de un numar de spectatori sa declanseze revolte, rascoale, revolutii - pe scurt, rasturnari sociale? Iata tot atatea intrebari carora este chemat sa le raspunda, fie si numai in intimitatea propriei constiinte, orice om de teatru.
Si carora, in cele din urma, orice om de teatru cu adevarat indragostit de meseria sa trebuie sa le raspunda pozitiv, chiar stiind ca se minte singur. Caci, in lipsa raspunsului pozitiv, aceasta meserie devine imposibil de facut. Sau, oricum, greu de facut.
E adevarat, in termeni strict pragmatici teatrul nu poate schimba cine stie ce. Am fi naivi daca ne-am inchipui ca, doar vazand o piesa, vreun "barosan" al tranzitiei, de exemplu,
Citeste tot pe
Ziarul Financiar