PERSONAJE:
Andrei Bradu - actor 30 ani
Ghita Camilescu - actor 30 ani
Costel Bucur - regizor directorul teatrului 45 - 50 ani
Jean Popa * - regizor 30 - 35 ani
Florica Ajoitei - actrita 25 - 30 ani
Jeni Popescu - actrita 25 - 30 ani
Radu Nicoara - critic de teatru 50 - 60 ani
Camelia Bobut - actrita 40 ani
Sanda Cipca - actrita 40 ani
Mihai Goga - actor 45 - 50 ani
George Bran - actor 45 - 50 ani
Yvonne - sotia lui Andrei mulatra 28 - 30 ani
Aurica Bradu - mama lui Andrei pensionara 65 ani
Masinisti
* actorul care-l interpreteaza trebuie sa-si “descopere” o hiba de dictie; trebuie sa fie peltic sisiit ori ririit.
Actiunea se petrece intr-un teatru de provoncie dupa 1989. Actorii vor fi imbracati asa cum se imbraca ei in realitate. Unii saracacios altii extravagant; asta ramane la inspiratia regizorului curajos care se va avanta sa monteze piesa unui debutant.
ACTUL I.
Scena 1
Scena unui teatru. Andrei Bradu in tinuta lejera face exercitii psiho-fizice vocalize etc. Pe acest moment publicul intra in sala. Andrei isi vede de treaba lui in timp ce cativa masinisti apar in scena aducand o masa lunga doua - trei scaune si alte obiecte necesare unei auditii. (din nou fac apel la inspiratia regizorului). Masinistii ca orice masinisti din oricare teatru din Romania se plimba prin scena ca pe bulevard vorbind intre ei si chicotind.
Andrei: (in timp ce face flotari si “scuipa” printre dinti “bras bres bris bros
brus bras bris”). Taceti dracului din gura! Idiotilor! Daca nu va
convine ceva carati-va in mortii mamii voastre in alta parte!
Masinistii se scuza in soapta si ies in culise bolborosind. Din foaier printre spectatori isi fac aparitia Costel Bucur Jean Popa Radu Nicoara si Sanda Cipca discutand aprins despre auditia ce va urma.
Scena 2
Sanda: Costele nu e corect! Trebuia sa-i anunti pe toti actorii sa participe.
Ceilalti iti vor face scandal si…
Costel: Taci draga din gura! Am scris la avizier…cine a citit a aflat cine
nu…treaba lor! Hai lasa-ma in durerea mea!
Sanda ridica din umeri si urca pe scena salutandu-l in treacat pe Andrei. Cei doi regizori si criticul de teatru se aseaza la mijlocul randului cinci pe locurile rezervate si nevandute la casa de bilete.
Scena 3
Radu: Ce faci domnu’ Andrei? Profesionist ca intotdeauna…! Bravo baiete!
Mi-amintesc si-acum ce Mercutio mare tai facut la debut!
Andrei nu-i raspunde ii arunca doar o privire nu foarte blanda apoi iese in culise.
Radu: E foarte bun baiatu’ asta! Rupe tot! Are si-un fizic de invidiat pute de
talent sunteti bogati cu unul ca el!
Jean: Domnu’ Radu hai sa nu facem speculatii. Teatrul e pe facute…Acum
si aici! Hic et nunc! Nu ma intereseaza ce-a fost inainte!
Radu: Jeane tu nu-l cunosti! E…
Jean: Domnul Radu! Chiar daca sunteti mai in varsta ma puteti respecta si pe
mine. Valoarea nu are varsta domnu’ Radu.
Costel: Hai mai terminati! Ce-aveti? (striga spre scena). Artistii! Sa vina
artistii!…Hai sa-ncepem odata ca mi-e gandul numai la stiuca pe
care-o face nevasta-mea. N-ati mancat asa ceva de cand sunteti…!
Scena 4
Pe scena apar incet din diferite parti Andrei Ghita Mihai Jeni Camelia si Sanda. Diferite tipologii diferite atitudini diferite caractere.
Costel: Haideti…! Dupa cum stiti domnul Jean Popa va monta la noi un
spectacol. Pentru ca nu va cunoaste si pentru a nu fi acuzat ca eu fac
toate distributiile am organizat aceasta auditie. Ceilalti daca nu sunt
interesati e treaba lor! Daca vreti…
Jean: O clipa! (se ridica important) Pentru ca am fost nominalizat anul trecut
la premiul national pentru cel mai bun regizor domnul Costel m-a
invitat sa fac un spectacol aici. Vreau sa stiti ca nu sunt un regizor
cuminte nu fac concesii si pentru mine teatrul inseamna dragoste.
Ghita: Corect! Asa ne zicea si profu la facultate. Actorul e femeia si
regizorul barbatul! Intre ei trbuie sa se nasca o poveste de dragoste
care sa duca la nasterea unui copil - spectacolul. Un melanj…
Mihai: Taci ma! L-ai intrerupt pe domnu’ Jean…
Jean: Are dreptate colegul vostru…
Ghita: Ghita! Ghita Camilescu!
Jean: Ghita! Regizorul e barbatul iar eu va asigur ca-mi voi face datoria de
Barbat. Vreau sa facem ceva nemaiintalnit sa spargem tiparele
teatrului si sa revolutionam spectacologia romaneasca. La anul vom
merge la toate festivalurile si vom culege laurii.
Camelia: Bla bla bla bla!
Jean: Pardon?
Camelia: Da da da da!
Jean: (reticent cu ochii pe Camelia) Stingeti luminile in sala si dati-i drumul
(se aseaza).
Costel: Cine e gata poate sa inceapa! Ceilalti in liniste la cabine!
Scena 5
Sala se “stinge” incet. Actorii susotesc intre ei apoi iese la rampa Ghita. Ceilalti se aseaza mai in spate in diferite locuri ale scenei Sanda langa arlechin scoate din poseta andrelele si se apuca de crosetat. Andrei este singurul care iese in culise.
Ghita: Deci…Ma numesc Ghita Camilescu si am (isi zice varsta). O sa
incep…aa…deci va spun o fabula. (va zice “Boul si vitelul” de Gr.
Alexandrescu).
Un bou ca toti boii putin la simtire
In zilele noastre de soarta-ajutat
Si decat toti fratii mai cu osebire
Dobandi-n cireada un post insemnat.
-Un bou in post mare? Drept cam ciudat vine
Dar asta se-ntampla in oricare loc:
Decat multa minte stiu ca e mai bine
Sa ai totdeauna un dram de noroc.
Asa de-a vietei vesela schimbare
Cum si de mandrie boul stapanit
Se credea ca este decat toti mai mare
Ca cu dansul nimeni nu e potrivit.
Vitelul atuncea plin de bucurie
Auzind ca unchiul s-a facut boier
Ca are clai suma si livezi o mie:
“Ma duc zise-ndata nitel fan sa-i cer.”
Far-a pierde vreme vitelul porneste
Ajunge la unchiu cearca a intra;
Dar pe loc o sluga vine si-l opreste:
“-Acum doarme zice nu-l poci supara.”
“-Acum doarme? Ce fel! Pentru intaia-data
Dupa pranz sa doarma! Obiceiul lui
era sa nu saza ziua niciodata;
Ast somn nu prea-mi place si o sa i-o spui.”
“-Ba sa-ti cauti treaba ca mananci tranteala
S-a schimbat boierul nu e cum il stii:
Trebuie-nainte-i sa mergi cu sfiala
Primit in casa daca vrei sa fii.”
La o mojicie atata de mare
Vitelul raspunde ca va astepta;
Dar unchiu se scoala pleaca la plimbare
Pe langa el trece far-a se uita.
Cu mahnire toate baiatul le vede
Insa socoteste ca unchiu-a orbit;
Caci fara-ndoiala nu putea a crede
Ca buna sa ruda sa-l fi ocolit.
A doua zi iarasi prea de dimineata
Sa-i gaseasca vreme la dansul veni:
O sluga ce-afara il vedea ca-ngheata
Ca sa-i faca bine de el pomeni.
“-Boierule zise asteapta afara
Ruda dumitale al doamnei vaci fiu.”
“-Cine? A mea ruda? mergi de-l da pe scara.
N-am astfel de rude si nici voi sa-l stiu.”
(rade)
Apoi Ghita isi ia un baston si un joben dintre obiectele aduse de masinisti si se aseaza “in poza”.
Muzica (se aude o melodie de cabaret iar Ghita incepe sa cante si sa danseze facand evident play-back).
Dupa un minut un masinist isi face aparitia in scena timid cautandu-l din priviri pe Costel. Orbit de reflectoare il zareste cu greu si-i face semn sa mearga in culise. Costel sare dintre spectatori si fuge prin scena ciocnindu-se cu Ghita care cade in timp ce muzica isi face auzite ultimele acorduri.
Jean: Da…! Domnu’ Ghita ceva dramatic aveti? Ceva in forta…?
Ghita: Da va zic…aa…deci “Mistretul cu colti de argint”
“Un print din Levant indragind vanatoarea
Prin inima neagra de codru trecea
Croindu-si cu greu prin hatisuri cararea.
Canta dintr-un flaut de os si zicea;
“-Veniti sa vanam in paduri nepatrunse
Mistretul cu colti de argint fioros
Ce zilnic isi schimba in scorburi ascunse
Copita si blana si ochiul sticlos.”
“-Stapane ziceau servitorii cu goarne
Mistretul acela nu vine pe-aici.
Mai bine s-abatem vanatul cu coarne
Ori vulpile rosii ori iepurii mici.”
Dar printul trecand zambitor inainte
Privea printre arbori atent la culori
Lasand in culcus caprioara cuminte
Si linxul ce rade cu ochi sclipitori.
Sub fagi el dadea buruiana-ntro-parte
“-Priviti cum se-nvarte facandu-ne semn
Mistretul cu colti de argint nu departe
Veniti sa-l lovim cu sageata de lemn.”
“-Stapane e iarba fosnind sub copaci.”
Zicea sevitorul privindu-l istet.
Dar printul raspunse-ntorcandu-se:
“-Taci!”…Si iarba sclipea ca un colt de mistret.
Sub ulmi el zarea risipite alaiuri
“Priviti cum pufneste si scurma stingher
Mistretul cu colti de argint peste plaiuri
Veniti sa-l lovim cu sageata de fier!”
“-Stapane e apa jucand sub copaci!”
Zicea sevitorul zambind indraznet
Dar printul raspunse-ntorcandu-se:
“-Taci!”…Si apa sclipea ca un colt de mistret.
Sub brazi el striga indemnandu-i spre creste:
“Priviti unde-si afla odihna si loc
Mistretul cu colti de argint din poveste
Veniti sa-l lovim cu sageata de foc!”
“-Stapane e luna lucind prin copaci
Zicea servitorul razand cu dispret.
Dar printul raspunse-ntorcandu-se:
“-Taci!”…Si luna sclipea ca un colt de mistret.
Dar vai…! Sub luceferii palizi ai boltii
Cum sta-n amurg la izvor aplecat
Veni un mistret urias…”
La acest vers Costel revine in scena si ramane o secunda tintuit locului. Ghita se pierde pe moment apoi dupa plecarea lui Costel in sala reia versul dar la aceeasi replica apare George beat tinand-o de mana pe Florica.
George: Sal’tare dragilor! Am intarziat? A venit barosanu’ ala de
regizor?...Ce faci Ghita te-am deranjat?
Jean: Stop! (se ridica). “Aprindeti” sala!...(se aprinde lumina in sala). N-
aveti respect pentru meserie si pentru colegul vostru (catre Costel). Ce-
i in teatrul asta directore? Haos?...Carati-va dracului in culise sa nu va
mai vad…Domnisoara…!
Florica: Ma scuzati…Sunt Florica Ajoitei! Nu mi-a sunat ceasul.
George (iesind): O sa-ti sune n-ai grija!
Jean: Asteptati in liniste domnisoara!
Florica se aseaza langa Sanda si incepe sa-si rectifice machiajul “filandu-l” pe Jean cu destula insistenta.
Jean: Da! Domnu’ Ghita se pare ca nu vom afla ce s-a intamplat cu
mistretul din poveste…
Ghita (derutat): Pai…reiau…Deci…!
Jean: Ajunge ajunge! E bine…Altcineva!
Jeni: (se ridica si inainteaza) Noi avem un moment din “Gaitele”…
Jean: Care noi? Care noi? Vad ca esti singura!
Camelia: Si eu!
Sanda: Si eu!
Jean: Scuze…gaitelor! Sa vedem!
Ghita le ajuta sa-si aranjeze masa si scaunele apoi se aseaza intr-un colt al scenei. Fetele incep “momentul” lor din “Gaitele” lui Al. Kiritescu.
Sanda: “Ce faci tata ca ai adormit cu cartile in mana?
Jeni: Nu bat. Te uiti la mine sa bat. Uite nu bat. Cu ce sa bat?
Sanda: N-ai asul?
Jeni: N-am.
Sanda: Ma mir.
Jeni: Dar ce m-ai vazut ca ma dau asii afara din casa?
Sanda (Cameliei): Tu ce faci Leno?
Camelia: Ce sa fac? Astept!
Sanda: Atunci bat eu.
Jeni: (cu necaz) Asa te-am pomenit. (Cameliei) Avea mana plina de atale si
ma intreba pe mine daca am asu’. (apasat) Merg si eu.
Camelia: Si eu.
Sanda: (catre Jeni) Dumneata cu ce mergi?
Jeni: Treaba mea.
Sanda: (Cameliei) Merge cu mana goala si se mai mira ca intra.
Jeni: Canta-mi cucuvaie ce esti…iar o sa intru.
Sanda: Da poate scapi la pica.
Jeni: (cu necaz) Mai bate-ti joc de mine…frumos iti sade. (furioasa) Am
intrat.
Sanda: Daca nu stii sa joci.
Jeni: Cine face cartea Zoico?
Sanda: Cine-ntreaba!
Jeni: Ce tot eu soro ca o facui si adineauri.
Sanda: Pune-ti un fes in cap sa-ti aduci aminte.
Jeni: (Cameliei) Taie. Taie soro!
Camelia: O ca nu dam in foc!
Sanda: Frumos raspuns n-am ce zice!
Jeni: M-am saturat tot pierzand.
Sanda: Haide soro numai doua tururi.
Jeni: Ti-am spus ca nu mai joc!
Camelia: Nu ne faci tu noua atata placere?
Jeni: Dac-am spus o data ca nu joc…nu joc!
Camelia: N-am parte de nici o distractie cu voi!
Jeni: Hai nu te mai preface ca mi-e sila!
Sanda: Zi mai bine ca nu-ti place compania noastra.
Jeni: Of proasta esti! Cui te-ai izbit nu stiu ca eu tare am fost desteapta.
Camelia: (tipa) Tata trece cu moarta!
Sanda: Ce moarta soro?
Camelia: Virginica Manoleaschii.
Sanda: Ce aiurezi si tu?
Jeni: (poruncitoare) Taceti…Asa e…Ascultati…Corul…(se scoala
catesitrele si imbrancindu-se dand una peste alta se reped in culise)”
Jean: Bun altceva…De cantat stiti?
Jeni: Stim sigur ca stim!
Fetele vin in fata mesei se pregatesc si deodata se aude in difuzoare o melodie arhicunoscuta a trupei A.S.I.A. Actritele danseaza si canta pe scena in timp ce in sala Radu vrajit de moment se ridica si incepe sa danseze si el langa spectatori.
Jean: Stop! Stop! D-l Radu faceti parte dintr-un juriu ce dracu’!
Radu: Domnu’ Jean un artist trebuie sa aiba o doza de copilarie pentru ca
teatrul e o joaca de-a viata nu? Un critic al artistilor trebuie sa aiba
doua doze. Una pentru a intelege copilaria artistilor iar a doua pentru
a putea critica sau lauda dupa caz!
Jean: Vorbe goale domnule! Criticii au intr-adevar o doza dar de venin. Ei
sunt niste actori ratati niste esuati. S-ar putea face teatru foarte bine si
fara voi. Fara expresiile voastre sofisticate si incarcate cu metafore
pompoase luate din carti.
Radu: Domnule ma jignesti! Esti o jigodie imputita! Esti un regizor mort
din fasa! Oricum am auzit ca in facultate iti faceau profesorii
examenele pentru ca erai absolut lipsit de idei…Ce pile ii fi avand de
te baga toti in fata eu nu-nteleg! Dar stiu ca te dai mare si nu esti
decat un urias cacat! Imputi locul in care stai si-i imputi pe acesti
actori care vin curati la intalnirea cu destinul. Iar tu esti un destin
cacacios o laba de regizor ce se crede Peter Brook…
Jean nervos urca pe scena si se plimba ofensat oprindu-se langa Florica. Aceasta ii zambeste tamp susotesc ceva impreuna apoi ies amandoi in culise.
Costel: Hai urmatorul! Sa trecem peste acest incident neplacut si sa ne
vedem de treaba.
Camelia: Noi ce facem?
Costel: Pe dracu’ ce sa faceti! V-ati facut numarul carati-va! Altcineva…
Actorii se uita dezorientati unii la altii fiindu-le parca teama sa vorbeasca.
Radu: Imi pare rau Costele dar asta nu e regizor. Nu asa se face teatru imi
pare rau! Asta nu stie nimic.
Costel: Lasa-l Radule c-asa sunt tinerii astia furiosi!
Radu: Da ma’ da asta n-are pic de respect! Se crede Dumnezeu Dumnezeii
ma-sii de impostor!
Mihai: As incerca eu ceva…Ma cam grabesc…m-asteapta mesterii acasa.
Imi zugravesc si…
Jean: (intrand) Du-te frate si-ti zugraveste! De ce ai mai venit la auditie
daca n-ai timp? Sunteti toti mari artisti vai de capul vostru! (urla) De
ce ai mai venit?
In acest moment apare Florica rosie cu parul deranjat semn ca intre ea si Jean a avut loc o atingere focoasa in culise. Mihai va trece brusc in “pielea” lui Chiriac atragand-o si pe Florica in acest joc. Va urma scena IX din actul I a piesei “O noapte furtunoasa” de I.L.Caragiale.
Mihai: “Pai…dumneata m-ai chemat!
Jean: Eu?
Florica: (dezorientata se prinde greu dar se prinde. Isi va reface machiajul
pe toata scena) Eu?...nu!
Mihai: (aratand spre Jean) Spiridon mi-a spus ca…
Florica: Da…am zis lui Spiridon sa-ti duca mondirul; l-a cusut.
Mihai: Merci!
Florica: Pentru putin.
Mihai: Poarta…am inchis-o.
Florica: Bine.
Mihai: Alt nimic nu mai ai sa-mi poruncesti?
Florica: Ce! Eu sa-ti poruncesc dumitale?
Mihai: Sa-mi poruncesti fireste; nu-mi esti stapana?...nu sunt sluga in casa
dumitale cu simbrie?
Florica: Bine domnule Chiriac bine; zi inainte ca n-ai zis destule.
Mihai: Ei! de ieri seara pana acu cum ai petrecut? Ti-e mai bine asa?
Florica: Da.
Mihai: Iti pare bine de ce-ai facut?
Florica: Nu ma stiu sa fi facut nimic: dar nu-mi pare rau ca s-a-ntamplat asa.
Mihai: Maine seara mergi iar la “Iunion”?
Florica: Daca o vrea dumnealui sa mergem trebuie sa merg fireste.
Mihai: Ca sa te curtezi cu amploiatul dumitale?
Florica: Domnule te-am rugat sa fii bun si sa nu-mi mai zici vorba asta.
Daca n-ai avut destula vreme sa ma cunosti pacat! Eu te credeam pe
dumneata mai destept…
Mihai: Jura-te inca o data!
Florica: Ce folos! Lasa! ce-a fost a trecut…Bonsoar!
Mihai: Veto!
Florica: Lasa-ma!…Nu mai voi…mai bine mi-e asa cum sunt…
Mihai: Dar eu…eu ce sa fac?
Florica: Ce fac si eu…Invatul are si dezvat nu stii dumneata?
Mihai: Dezvat! lesne din gura! Ii scoti rumanului ochii si dupa aia-i zici:
“Lasa ca nu e rau si fara sa ma vezi mai bine ca s-a-ntamplat asa! n-
o sa mori fara luminile ochilor!...Invatul are si dezvat!”…Dar daca n-
oi vrea eu sa mai traiesc asa!…care va sa zica sa mor ai?
Florica: Ei bine ar fi sa poata muri omul cand vrea; dar…nu moare nimeni
de asta.
Mihai: Dar daca eu o-i muri? (ia spanga) Vezi dumneata spanga asta?
Florica: (se repede si-i da o palma) Chiriac! Esti nebun? Vrei sa strig?
Mihai: Da! Sunt nebun fireste ca sunt nebun; m-ai innebunit dumneata;
dumneata sa-mi tragi pacatul! (o saruta violent)”
Jean: (sare ofensat) Stop! Bine…(catre Costel) Ar trebui sa luam o pauza…
Mihai: O clipa! Mai am ceva o fabula! Ceva comic…imi place comedia eu
sunt un actor comic…!
Jean: Da-i drumul! Dar scurt! Te asteapta mesterii parca…
Mihai: Scurt scurt!
Mihai incepe fabula “Critica de jos” a Ninei Cassian. Jean da semne de nerabdare si rasufla usurat cand acesta incheie fabula.
“Un colt de padurice. O masa pe care se afla un telefon a carui priza e infipta intr-un copac.Un bec se afla deasupra.
Un leu cu coama deasa si roscata
care impartea odata peste vreo 6 - 8 supusi
a fost certat de-ai sai Si-Mai-Sus-Pusi
ca e tiranic orgolios
si nu incurajeaza critica de jos.
Si-atuncea ca s-arate ca nu-i adevarat
Nici cu putinta convoca leul o sedinta.
- La ora 8 si jumatate
In coltul stang al paduricii
Sa vie si mai marii si mai micii.
La ora fixata incepura sa vie
un iepure cu blana cenusie;
dupa el un soricel
un berbec cu coarnele gata sa-mpunga
vulpea cu vestita-i coada lunga
si patru veverite cu rosii blanite.
Leul le lasa sa se aseze pe rand
apoi se-nscrie singur la cuvant.
- Prieteni si frati!
V-am chemat aici in asta seara
pentru-intaia si…poate ultima oara