Daca stau bine sa ma gindesc, probabil ca Bacantele este unul dintre textele tragicilor greci cu cea mai mare rata de comentarii, dar si de montari in spectacologia mondiala a secolului trecut, concurind strins rapelurile la Oedip si pe cele la Atrizi. Nu cred ca e numai un indelungat efect post-nitzschean, cred mai degraba ca tocmai stranietatea neconcluziva a piesei atit de... nonconformiste a lui Euripide, ca si dispersia pacientilor asupra carora actioneaza eroul/zeu, intr-un psihism colectiv autodevorator, explica in buna masura nevoia de a revizita, prin noi inscenari, universul menadelor. Iata, numai pe scenele noastre, ultima montare de la Teatrul Maghiar vine ca a treia in mai putin de un deceniu, dupa cea a lui Maniutiu de la Nationalul bucurestean, dupa o noua versiune a aceluiasi la Tirgoviste, anul trecut. (In topul meu personal se inscrie insa, la virf, un spectacol a lui Tadashi Suzuki, pe care l-am vazut prin 1993 pe o caseta, cu distributie mixta japonezo-europeana,
Citeste tot pe
Observator Cultural