Spectacolul este, astfel, actual pentru că, spre deosebire de romanul centrat pe povestea bizară a unui erou, miza este alta: protagonistul devine reprezentantul tuturor tinerilor din secolul al XXI-lea, pentru al căror destin social inteligenţa, cultura şi calităţile umane nu au niciun cuvânt de spus, ba chiar pot constitui o piedică într-o lume corporatistă, consumistă, robotizată.
Unele dintre cele mai curajoase montări au la bază un roman, uneori de proporţii, de data aceasta, de mică întindere, cu toate acestea necesitând o dramatizare adecvată scenei. Când regizorul îşi realizează propria adaptare de text, ca în cazul de faţă - Comme je suis devenu stupide (M-am hotărât să devin prost, Humanitas, 2004) de Martin Page, alegând actorii în funcţie de propriile retuşuri în scenariu, este, din nou, un aspect favorabil. Secţiunile romanului, explicit delimitate şi la nivel formal, dar şi ca mesaj, facilitează transpunerea lor în momente scenice,
Citeste tot pe
Ziarul de Iași