Fantasmele copilãriei de Adrian Țion sursa: Revista Tribuna
În lumea showbiz-ului actual, Crãciunul e asociat deseori cu trãirile emoționale din visurile copilãriei. În apropierea marii sãrbãtori a creștinãtãții din luna decembrie, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj a adus pe
scenã un spectacol pentru copii, desprins direct din magica emergențã a visului: Dincolo de Muntele Mânjit. Un tânãr poet – Varo Daniel – și un co-textier – Presser Gabor – propun o feerie teatralã extrem de antrenantã, mai ales cã e presãratã cu joviale inserturi muzicale și coregrafice în ton cu ansamblul.
Spectacolul realizat de Keresztes Attila este numai bun sã concureze, în aceastã perioadã a sãrbãtorilor de iarnã, cu Spãrgãtorul de nuci ceaikovskian la categoria inocența visãrii. Dupã reprezentația budapestanã a teatrului de pãpuși cu aceastã piesã, regizorul Keresztes Attila a prelucrat Dincolo de Muntele Mânjit pentru marea scenã aici la Cluj și demersul sãu nu a rãmas fãrã ecou. Spectacolul se bucurã de un real succes pe scena Teatrului Maghiar, aș spune, nu numai printre micii spectatori ce trãiesc acțiunea în modul lor specific, palpitant și gãlãgios, dar și printre însoțitorii lor adulți, captivați de mirajul jocului. Influențat de lectura unei poezii cu rol de prolog, copilul Muhi Andris viseazã cã
primește o scrisoare de undeva de dincolo de Muntele Mânjit, de la Maszat Janka și pornește în cãutarea ei. Drumul lui inițiatic este un prilej de a cunoaște lumea “întunecatã ca noaptea”, situatã dupã Dardanele (un fel de capãt al lumii reale), adicã dincolo de Muntele Mânjit, acolo unde “nu este sãpun” și pãmântul “nu e nici curat, nici noroios”. Orice copil, de la Antoine de Saint-Exupery încoace,
e un “mic prinț” pornit în explorarea universului înconjurãtor ca micul nostru erou. Muhi Andris descoperã fascinat valorile ignorate pânã atunci ale acestei “lumi pe dos” începând de la pata de cernealã și de la demonii treziți la viațã de aceasta. Cunoașterea acestor repere negative ce se perindã prin fața sa ca provocãri insidioase îl ajutã pe Andris sã dobândeascã o viziune mai justã asupra valorilor din lumea realã. Clișeele în negativ și pozitiv, jucãușe, se insinueazã în conștiința
copilului devenind puncte de referințã într-o posibilã ierarhizare a modelelor care nu întârzie sã aparã. Observãm cã autorii textului apeleazã în structura acestui basm de actualitate la personaje ca Batman sau Zidane, fãrã teama de a aluneca în kitsch sau divertisment ieftin. În doze acceptabile, acestea învioreazã, coloreazã, diversificã acțiunea, chiar dacã existã o minimã reținere din partea specialiștilor.
Animația scenei este întreținutã de un numãr impresionant de actori. Pe lângã cei doi protagoniști – Gallo Erno și Petho Aniko – amintim pe excelentul Hathazi Andras în rolul poetului englez, pe Orban Attila, Peter Hilda, Bogdan Zsolt, Biro Jozsef, Fogarasi Alpar, Balla Szabolcs, Albert Csilla, Kantor Melinda, Buzasi Andras, Vindis Andrea Szucs Ervin, Laczko Vass Robert.
Dincolo de Muntele Mânjit vorbește în limbaj scenic despre muntele simbolic, abstras vederii, care stã între douã lumi. El își așteaptã spectatorii sã-și dezvãluie vraja, atât înainte cât și dupã cumpãna dintre ani.