”Revizorul” de Gogol, în regia Monei Marian la Teatrul Național din Cluj e un spectacol omogen, puternic bazat pe actori și construit în manieră tradițională. Nu găsești aici disonanțe majore, nici costume sau decoruri din ”filme” diferite și nici ezitări regizorale venite din dorința de a-i vorbi publicului contemporan prin intermediul textului clasic. Regizoarea respectă textul și nu-i aduce adaptări sau interpretări, nici distorsionări, fiind convinsă că valabilitatea lui deplină nu a fost știrbită de timp. Asta se prea poate, dar ce ne-ar opri atunci să-l citim singuri, acasă, pe Gogol, în loc să mergem la teatru, unde căutăm de obicei să înțelegem ce au văzut alții într-un text devenit loc comun al culturii universale? Să vezi acest spectacol în anul 2010 pe scena unui teatru e ca și cum ai vedea o corabie bine făcută, dar scobită în lemn, apărând pe lac lângă bărcile cu motor. Efectul poate fi nostalgic,
Citeste tot pe
Art Act Magazine