Initiativa Caraman - Pledoarie pentru textul de teatru romanesc contemporan

publicat:
24.09.09
in sectiunea:
trimite si altora
Initiativa Caraman

Opt dramaturgi romani de marca sunt semnatarii unei scrisori deschise adresate Parlamentului Romaniei: Ştefan Caraman, Radu Macrinici, Saviana Stanescu, Horia Garbea, Mircea Radu Iacoban, Ioan Peter, Mugur Grosu si Mediana Stan.

UPDATE "Initiativei Caraman" i s-au adaugat urmatorii: Lucia Verona, Paul Everac, Dinu Grigorescu, Emil Lungeanu, Emil Mladin, Ioan Drăgoi, Dan Mihu, Adrian Mihalache, Paşcu Balaci, Mircea M. Ionescu, Valentin Busuioc, Sânziana Popescu, Olga Delia Mateescu, Constantin Abăluţă, Octavian Soviany.

In plus, iniţiativei i s-a alăturat deja Asociaţia Scriitorilor din Bucureşti - secţia de dramaturgie şi critică teatrală. Lista rămâne deschisă până la 1 octombrie, când textul final va fi înaintat camerelor Parlamentului.

In scrisoare se cere introducerea unui act normativ care sa oblige teatrele finantate din bugetele publice sa monteze text romanesc contemporan in proportie de minim 30%.

Redam mai jos textul integral al scrisorii:


"PARLAMENTULUI ROMÂNIEI


Stimate doamne şi stimaţi domni parlamentari.

După 1989 artele spectacolului au avut şansa să se descătuşeze de cutume şi constrângeri şi odată cu ele a apărut şi şi-a făcut loc timid şansa creaţiei dramatice româneşti. Si totusi, din păcate, şansa piesei româneşti contemporane autentice de a fi jucată în faţa publicului nostru a fost în tot acest răstimp obturată de atitudinea potrivnică a conducătorilor de teatru, de pasarea obositoare a autorului dramatic român de la statutul de om de teatru la cel de scriitor şi invers, de nerecunoaşterea acestui statut chiar de lumea teatrului, de nepăsarea majorităţii regizorilor români care par lipsiţi de curaj, încremeniţi în parantezele strâmte ale dramaturgiei verificate, clasice, bătătorită de atâtea şi atâtea versiuni şi, finalmente, de punerea la index chiar de către instituţiile care ar trebui să facă cei mai mulţi paşi în direcţia promovării valorilor teatrale româneşti.

Remarcăm an de an pe afişele teatrelor româneşti de stat aceleaşi piese şi aceiaşi autori – în cea mai mare parte aparţinând culturilor străine - piese reluate la nesfârşit, de la o sală la alta, dintr-un oraş în altul, propuneri previzibile, alegeri repertoriale neadecvate vremurilor pe care le trăim şi contrazicând regula simplă potrivit căreia teatrul oferă şi trebuie să ofere feedback realităţii imediate. Sunt teatre importante în ţară care nu au mai programat de ani de zile o piesă autohtonă contemporană, scrisă pentru spectatorii zilelor noastre. De asemenea, sunt tot mai mulţi autori străini, unii de calitate îndoielnică, importaţi fără nici un criteriu de valoare şi jucaţi numai pentru că sunt subiectul unor schimburi de facilităţi între cei care îi promovează şi oamenii noştri de teatru (burse în străinătate, onorarii mari pentru traducători, invitaţii la diverse evenimente peste graniţă, premii ale Institutuelor straine de cultura, diverse alte schimburi interesate). Sunt tot mai mulţi regizori români care reiau aproape anual acelaşi text clasic străin (de regulă Shakespeare, Cehov, Molliere, etc.) în teatre diferite, numai ca să bifeze o producţie, numai ca să încaseze un onorariu, numai ca să-şi satisfacă un orgoliu. Nici un act de curaj, nicio iniţiativă de a demonstra calităţile lor şi pe o piesă românească de astăzi. Finalmente, este de neînţeles cum scena numărul 1 a ţării – Teatrul Naţional din Bucureşti – este atât de refractară la piesa românească contemporană, născându-se întrebarea la ce bun brand-ul pe care îl are şi numele mari de dramaturgi români care l-au condus în diferitele perioade istorice, dacă acum, prin activitatea şi politica sa repertorială, practic le recuză.. Excepţiile care mai colorează din când în când stagiunile rămân doar excepţii. Şi poate cel mai tragic, marii noştri autori contemporani ( Dumitru Solomon, Iosif Naghiu, Marin Sorescu) sunt trecuţi, inconştient şi nejustificat la index şi condamnaţi la uitare.

Suntem un grup de autori dramatici români, mare parte afirmaţi după 1990, care cred cu tărie că piesa românească de teatru este sau, mai degrabă, poate deveni un produs cultural valoros şi mai ales competitiv. Credem, de asemenea, că aplecarea cu mai multă atenţie şi curaj a tuturor factorilor decizionali din teatru asupra textului dramatic românesc, montarea într-o proporţie mult mai mare a pieselor noastre pe scenele teatrelor de stat (aşa cum se-ntâmplă cu dramaturgia naţională - şi cu artele în general - în toate ţările Uniunii Europene), promovarea autorilor români de către instituţiile de cultură măcar la jumătate din agresivitatea cu care o fac instituţiile altor ţări aici în România ( Cervantes Institute, Institutul Francez, Goethe Institute, etc.), recunoaşterea, finalmente, a statutului nostru, toate acestea, pot conduce la apariţia mult invocatelor capodopere, a pieselor valoroase şi capabile să ne plaseze în rândul dramaturgiilor importante ale lumii şi ale vremii.

Solicităm, aşadar, Legislativului Român să iniţieze şi să adopte un act normativ (eventual un amendament la Legea Teatrelor) care să ofere producţiei autohtone de text de teatru şansa de care are nevoie si care i se cuvine. Solicitam ca Legea Teatrelor sa isi extinda spiritul si litera si asupra creatiei dramatice romanesti contemporane. Solicitam ca prin această lege sau articol de lege, toate teatrele româneşti finanţate din bugetele publice (adică plătite de cetăţeni români) să cumpere, să producă şi să programeze în mod obligatoriu în repertoriul stagional premiere ale pieselor româneşti contemporane în proporţie de minim 30%. Ne susţinem cererea cu următoarele argumente :

1. Există o mulţime de piese scrise de după 1990 de valoare şi de mare valoare, certificate de concursul UNITER pentru cea mai bună piesă a anului ori de concursul „Camil Petrescu” patronat de Ministerul Culturii din Romania. În cei aproape 15 ani de când există aceste competitii, au fost premiate şi nominalizate aproximativ 60 de piese, citite şi certificate de specialişti din teatru : critici şi regizori. Facem cunoscut că nici UNITER şi nici MCC, împreună cu instituţiile teatrale româneşti, nu au dus până la capăt acest demers prin sprijinirea şi producerea unor spectacole bazate pe textele premiate, motiv pentru care din acest portofoliu au ajuns pe scenă mai puţin de 10% si majoritatea doar in mod intamplator - considerăm acest lucru anormal si total injust. Tocmai acest portofoliu contrazice ideea lansată de multă vreme în Agora precum că autorii români sunt netalentaţi sau neimportanţi, lucru neadevărat. Este pur şi simplu o avere a creativităţii româneşti aruncată la coş, credem noi din cauza unor interese meschine sau din indiferenţă, limitare şi necunoaştere.
2. Ca să contăm în corul culturilor puternice europene, trebuie să ne susţinem şi să ne dezvoltăm propria cultură, propria creaţie originală. Un volum mare de piese puse în scenă într-o proporţie majoră vor atrage după ele alte piese româneşti, tot mai bune, tot mai valoroase şi, mai departe, vor crea premisele exportului acestora şi plasarea lor între producţiile de mare valoare ale Europei şi ale Lumii. Nu putem emite pretenţii atâta vreme cât nu avem cu ce competiţiona şi nu putem competiţiona fără o piaţă echilibrată, favorabilă propriilor valori culturale.
3. Toate teatrele româneşti de stat sunt plătite din contribuţiile băneşti ale cetăţenilor români care trăiesc realităţi româneşti şi care vorbesc limba română. Este obligaţia Statului – prin intermediul instituţiei teatrale pe care o finanţează – să întoarcă acest gest promovând spectacole româneşti, care reflectă realităţi, sensibilităţi şi caractere româneşti.
4. Instituţiile culturale importante din Europa îşi promovează agresiv produsele artistice (deci şi piesa de teatru) în România beneficiind de subvenţii majore şi recompensând oameni de teatru valoroşi români pentru a le promova produsele. Este notoriu recentul premiu acordat domnului Victor Scoradeţ – critic, lobby-st şi traducător de mare notorietate şi valoare - de către Goethe Institute pentru serviciile şi lobby-ul aduse culturii germane în România, prin traducerea unui număr important de piese de teatru care se regăsesc de ani buni pe scenele teatrelor noastre de stat (Odeon - Bucureşti, Ploieşti, Bacău, etc.). Şi nu este singurul. Nu există nicio contraofertă instituţională românească structurată care să genereze rezultate vizibile, deşi Statul Român susţine financiar o mulţime de organizaţii şi instituţii publice (ICR, MCC, teatrele de stat, etc.) cu atribuţiuni directe în susţinerea produselor culturale originale româneşti si, pe cale de consecinţă, inclusiv a piesei de teatru.
5. Prin această solicitare nu se diminuează cu nimic deschiderea pe care trebuie să o aibă orice instituţie de teatru către cultura universală, către piesa străină sau clasică, dimpotrivă. Solicitarea noastră e menită doar să aducă un echilibru în repertoriul teatrelor de stat, să aşeze în condiţii de piaţă nepărtinitoare, egale textul românesc contemporan în competiţia cu textele autorilor străini sau clasici.
6. Pe termen lung se creează condiţiile apariţiei unei producţii anuale valoroase şi valide. Este foarte posibil ca la început paşii să fie modeşti, spectacolele să nu fie tocmai cele mai reuşite dar orice construcţie de mare anvergură presupune încercări şi retuşuri, eşecuri asumate şi multă muncă, mult efort fizic şi creativ. Procesul însă se va distila în timp, vor apărea tot mai mulţi autori valoroşi încurajaţi de faptul că piesele lor vor fi valorificate, vor apărea tot mai mult regizori care vor descoperi că există creaţii artistice româneşti capabile să le incite creativitatea şi pe care vor dori să le monteze din proprie iniţiativă.
7. Se acoperă, în sfârşit, o nevoie reală a publicului de teatru (verificată cu asupra de măsură de câte ori s-a ivit ocazia) pentru piesele româneşti, pentru poveştile de viaţă actuale româneşti, pentru personaje româneşti şi pentru creaţia românească în general




A trecut prea mult timp în care creaţia dramatică românească a fost marginalizată. Credem că a venit momentul ca dumneavoastră, în calitate de legiuitori dar şi de păstrători şi protectori ai limbii şi creaţiei literare române, să faceţi acest gest de îndreptare a acestei situaţii. Altfel, vom asista neputincioşi la dispariţia dramaturgiei româneşti de pe scena teatrelor şi a culturii naţionale şi universale.

Ştefan Caraman

Radu Macrinici

Saviana Stanescu

Horia Garbea

Mircea Radu Iacoban

Ioan Peter

Mugur Grosu

Mediana Stan

Lucia Verona
Paul Everac
Dinu Grigorescu
Emil Lungeanu
Emil Mladin
Ioan Drăgoi
Dan Mihu
Adrian Mihalache
Paşcu Balaci
Mircea M. Ionescu
Valentin Busuioc
Sânziana Popescu
Olga Delia Mateescu
Constantin Abăluţă
Octavian Soviany"



Autor: Echipa rcp

Voteaza:
+45 47voturi

Comentarii


  • Ieseanul - Felicitari pentru initiativa!!!!   
    Felicitari pentru initiativa!!!!
  • Maria - Ma bucur foarte tare ca se contureaza ceva.   
    Ma bucur foarte tare ca se contureaza ceva. Sunt sanse mari de reusita.
  • Guest - Felicitari pentru initiativa, intr-adevar.   
    Felicitari pentru initiativa, intr-adevar. doar ca initiativa au avut-o cei ale caror piese nu se monteaza din cauza ca sunt proaste, nu din cauza ca nu se monteaza piese romanesti in teatrele din tara. De ce nu participa la initiativa dramaturgi precum Alina Nelega, Dan Lungu, Mihai Ignat etc. Pentru ca textele lor au valoare si ca atare sunt montate. Nu ma intelegeti gresit. Sunt intru totul de acord cu montarea pieselor romanesti si sprijin acest lucru oricat de mult pot. Dar rar mi-a fost dat sa citesc o piesa romaneasca scrisa dupa 1990 si sa spun ca merita montata. Asadar, dragi dramaturgi, nu cred ca teatrele din Romania au ceva cu dramaturgia romaneasca. Pur si simplu vor sa monteze texte valoroase. Nu credeti ca e bine asa?
  • Ieseanul - @guest: pe mine nu ma intereseaza cine semneaza propunerea   
    @guest: pe mine nu ma intereseaza cine semneaza propunerea legislativa. daca trece legea, VA FI FOARTE BINE PENTRU DRAMATURGIA ROMANEASCA, pentru ca legea concurentei nu poate fi abolita. asa ca semnati fratilor cu totii, nu va dati rotunzi ca n-aveti nevoie de sprijin.
  • mihaela - ar fi foarte bine sa se adopte aceasta lege.   
    ar fi foarte bine sa se adopte aceasta lege.
  • sim - @guest: stii care e ironia? daca le iese figura cu   
    @guest: stii care e ironia? daca le iese figura cu initiativa asta, vor fi montati tot Nelega, Ignat si Peca, doar ca MAI MULT :)))))))))))
  • stefan caraman - @guest: n-ar strica sa pui mana pe mouse si sa faci un   
    @guest: n-ar strica sa pui mana pe mouse si sa faci un research ceva mai amanuntit vis a vis de autorii jucati; vei avea surpriza sa gasesti si alte nume in afara celor care te prind sau de care ai aflat citind cotidianele online; personal o sa accept afirmatia ta dupa ce imi vei dovedi ca ai citit TOT ce s-a scris dupa 1990 in Romania; daca nu ai reusit asta, asuma-ti riscul de a vorbi doar prostii... PS : fireste, initiativa ii va ajuta inclusiv pe cei care stau acum la cutie si privesc superior ori dezinetersat, ceea ce e ok; e o initiativa generoasa favorabila si profitorilor...
  • stefan caraman - ca sa fie clar : legea/amendamentul (daca vor fi) nu vor   
    ca sa fie clar : legea/amendamentul (daca vor fi) nu vor impune teatrelor sa fie jucate textele mele (despre care inteleg ca sunt proaste) sau ale celorlalti semnatari (la fel de grafomani, sau disperati ca mine), ea va lasa libertatea directiilor lor sa aleaga ce text vor al oricarui autor roman in opinia lor interesant; initiativa e chiar generoasa si lasa teatrelor toata libertatea de a decide... e o invitatie de a se instaura un echilibru pe piata piesei romanesti contemporane... daca statul german plateste foarte bine autorii sai noi (si ii promoveazxa agresiv, inclusiv in Romania) noi de ce nu am face asta cu ai nostri? e un proces in timp care va distila la un moment dat marile creatii... unii vor reusi, altii vor pica, nu e nicio suparare - asa e piata libera; e ok acum, einstein?
  • m&m - Cand am citit aceasta stire, mi-am spus: bravo lor,   
    Cand am citit aceasta stire, mi-am spus: bravo lor, uite o initiativa de laudat. Apoi, citind comentariile, m-am scarbit. Chiar nu e posibil sa existe unitate, chiar si atunci cand exista un interes comun? Daca ii obligi pe directorii de teatre sa monteze text romanesc, o sa inceapa sa caute, sa se intereseze, si poate scapam si noi de prejudecata ca "nu exista text romanesc bun". EXISTA, si legea asta i-ar putea obliga pe multi sa descopere asta.
  • Nocturna no 1 - Ii felicit pe dramaturgii care au rezistat sa stea pe   
    Ii felicit pe dramaturgii care au rezistat sa stea pe aceeasi lista cu Paul Everac. Este un sacrificiu care a meritat facut. :D
  • stefan caraman - @nocturna no 1 : un demers de o asemenea amploare trebuie   
    @nocturna no 1 : un demers de o asemenea amploare trebuie sa implice si figuri pe cre le agreem si figuri pe care nu le agreem, e democratie in action - subiectivitatile noastre sunt mai putin importante acum; la final, daca totul va iesi bine, piata singura iti va confirma sau infirma ironia
  • Nocturna no 1 - @caraman :)   
    @caraman :)
  • Guest - dragi prieteni. se pare ca am fost inteles un pic gresut.   
    dragi prieteni. se pare ca am fost inteles un pic gresut. Domnule Caraman, nu am nimic personal nici cu dumneavoastra si nici cu ceilalti semnatari ai acestei propuneri legislative. Repet: O sustin cat de mult pot si prin orice mijloc. Vreau sa va spun ca am citit toate textele romanesti de dupa 1990 care mi-au ajuns in fata. Si in aceeasi masura am citit si toate textele straine pe care am reusit sa le gasesc. Intr-adevar, dramaturgia romana are nevoie de o promovare foarte mare, atat pe plan international cat in primul rand in teatrele autohtone. Da...textele de valoare ar trebui sa fie cautata de catre directorii teatrelor din tara, dar asa cum toata lumea stie si nu cred ca ma poate combate cineva, in toate domeniile din tara asta inclusiv in cultura exista "favoritisme", "nepotisme" etc. Ca sa nu ii spun coruptie, pentru ca e un termen care nu mai are nicio valoare momentan. Abia astept sa se adopte aceasta lege, dar in acelasi timp mi-e teama ca acea perioada de distilare va dura
  • principala morengo - @guest: sa-l compari pe mihai ignat cu stefan caraman e ca   
    @guest: sa-l compari pe mihai ignat cu stefan caraman e ca si cum ai pune un tico langa un hummer. [o sa fiu bland si n-o sa discut calitatea textelor lui ignat... pune mana pe google si vezi cate spectacole i s-au montat fiecaruia. vei descoperi ca fantezia asta de-a scrie teatru e destul de recenta pt. ignat, dupa o relatie destul de lunga, dureroasa si paguboasa cu poezia...] asa ca sunt 3 posibilitati: ori te numesti chiar mihai ignat, ori esti amanta sau vreo ruda de-a lui mihai ignat, ori nu prea ai idee cu ce se mananca teatrul.. ma rog, ultima varianta ai exclus-o chiar tu in ultimul comentariu :)
  • stefan - eu as vedea altfel problema: sa zicem ca initiativa lui   
    eu as vedea altfel problema: sa zicem ca initiativa lui caraman n-ar fi existat, ca nu e nevoie de dramaturgie noua romaneasca si ca e comunist sa ceri bani de la stat pentru asa ceva... booon; avem in tara in jur de 70 de teatre platite de stat; cu actori romani platiti de stat, cu regizori romani luand onorarii babane de la stat (la unii dintre ei chiar n-ati vrea sa stiti si cat), cu scenografi platiti de stat, cu critici de directie (a la Iulia Popovici) platiti tot de stat sa umble prin festivaluri platite de stat ca sa se dea cunoscatori privati in ale teatrului de stat, etc.; daca inmultim cu o medie de 3 premiere ajungem la vreo 210 spectacole anuale platitite de stat; avem 210 capodopere? Nu, dimpotriva; avem o gramada de spectacole junkies platite de bugetul de stat (inclusiv pe texte noi noutze aduse de la nemti sau de altele regizate de un Ion Caramitru , Cornel, Todea, Gelu Badea si inca diversi ilustrii mediocrii... asta ca sa subliniez ca am si eu dreptul la o opinie si
  • stefan - (continuare) si ca si pe astia ii monitorizeaza   
    (continuare) si ca si pe astia ii monitorizeaza cineva) pai, frate, asta cum se numeste : capitalism romanesc? noua ordine nationala? finalmente, de ce nu s-ar juca in Romania spectacole proaste pe text nou romanesc prost (asa cum amintesc astia pe unde apuca)? macar sa ne facem depreuna de cacat...
  • Ieseanul - @stefan rezon, domle!   
    @stefan rezon, domle!
  • Guest - nu ma numesc mihai ignat...nu sunt nici amanta ...   
    nu ma numesc mihai ignat...nu sunt nici amanta ... si nici vreun fan al lui. era doar un exemplu. asa cum pot da ca exemplu si alte nume. m-am oprit in momentul scrierii comment-ului la acestea. dar, "principala morengo", daca vrei sa-ti duc mai departe comparatia, un hummer e foarte scump, consuma groaznic de mult, piesele sunt greu de gasit si n-ai loc sa il parchezi nicaieri. singurul lucru notabil la un hummer e ca e opulent. dar am sa incetez comentariile, pentru ca in continuare sunt inteles gresit si nu mai vreau sa continuu aceasta dezbatere pe o tema pe care (cu mici exceptii) suntem cu totii de acord. si anume necesitatea montarii dramaturgiei romanesti moderne pe scenele din tara si nu numai. totul e sa se scrie si sa existe obiectivitate in alegere.
  • Un alt Guest - Asemenea scrisoare comunista nu am mai citit in viata mea!   
    Asemenea scrisoare comunista nu am mai citit in viata mea! Cererea este absurda si prost argumentata. Cred ca problema e in alta parte si tine de dvs, dramaturgii, sa va vindeti operele. E ca si cum as obliga poporul sa cumpere 30% pate de ficat romanesc, 30% masini romanesti, 30% orice romanesc, numai pentru ca e romanesc. NU E OK ASA! Piata e libera si trebuie sa fie libera! Voi produceti ceva si e treaba voastra cum si cat de bine va vindeti marfa. Si nu discutam aici daca produceti ceva bun sau prost. In plus, aceasta obligatie ar face si mai puternica mafia din teatre. Si nu stiu cati dintre voi vor avea ceva de castigat de pe urma asta.
  • Un alt Guest - Asemenea scrisoare comunista nu am mai citit in viata mea!   
    Asemenea scrisoare comunista nu am mai citit in viata mea! Cererea este absurda si prost argumentata. Cred ca problema e in alta parte si tine de dvs, dramaturgii, sa va vindeti operele. E ca si cum as obliga poporul sa cumpere 30% pate de ficat romanesc, 30% masini romanesti, 30% orice romanesc, numai pentru ca e romanesc. NU E OK ASA! Piata e libera si trebuie sa fie libera! Voi produceti ceva si e treaba voastra cum si cat de bine va vindeti marfa. Si nu discutam aici daca produceti ceva bun sau prost. In plus, aceasta obligatie ar face si mai puternica mafia din teatre. Si nu stiu cati dintre voi vor avea ceva de castigat de pe urma asta.
  • Un alt Guest - Asemenea scrisoare comunista nu am mai citit in viata mea!   
    Asemenea scrisoare comunista nu am mai citit in viata mea! Cererea este absurda si prost argumentata. Cred ca problema e in alta parte si tine de dvs, dramaturgii, sa va vindeti operele. E ca si cum as obliga poporul sa cumpere 30% pate de ficat romanesc, 30% masini romanesti, 30% orice romanesc, numai pentru ca e romanesc. NU E OK ASA! Piata e libera si trebuie sa fie libera! Voi produceti ceva si e treaba voastra cum si cat de bine va vindeti marfa. Si nu discutam aici daca produceti ceva bun sau prost. In plus, aceasta obligatie ar face si mai puternica mafia din teatre. Si nu stiu cati dintre voi vor avea ceva de castigat de pe urma asta.
  • Un Alt Guest - Si ca sa vedeti ca am dreptate, va argumentez din cele   
    Si ca sa vedeti ca am dreptate, va argumentez din cele scrise mai sus de alti comentatori. Principala Morengo pocneste de rautate din nu stiu ce motiv si da cu pietre in Ignat facand o comparatie penibila si puierila intre el si Caraman. As vrea sa stiu in ce baza sunteti o autoritate in masura sa faca asemenea comparatii??? Asa oricand un manelist va zice ca Salam e super meserie si e ca un Q7 pe langa Bach care era un vai de steaua lui si nici macar nu poate fi comparat cu o masina. :))
  • stefan caraman - @Un Alt Guest : trec peste faptul ca - asemeni majoritatii   
    @Un Alt Guest : trec peste faptul ca - asemeni majoritatii concetatenilor tai- iti dai cu parerea ascuzandu-ti identitatea, in mod normal parerea ta conteaza astfel cat a lui nea Vasile care merge la vot crezand ca e democratie... in alta ordine de idei, banuiesc ca ai citit o multime de scrisori comuniste devreme ce te vezi imputernicit sa compari initiativa noastra cu respectivele lecturi (care e evident ca te-au traumatizat un pic).... ai dreptate, de ce sa cumparam 30% pate romanesc? E-urile din vest sunt mai bune si mai colorate si avem importatori cu (re_nume) care sa ni le bage pe gat... cand ti-o fila vreun organ atins de cancer atunci sa te gandesti la ce alimentatie sanatoasa ti-a servit comertul nostru de capitalist (dar sper din suflet sa nu patesti necazul asta - era doar o figura de stil)... cam asa e si cu teatrul din afara (unde muia, suicidul, crima si decrepitudinea sunt teme principale - exact de ce avea nevoie "publicul" romanesc); vorbim ca sa ne aflam in treaba
  • Maria actress - @caraman eh, acest "alt guest" si-a aruncat cu parerea fara   
    @caraman eh, acest "alt guest" si-a aruncat cu parerea fara sa stea mult pe ganduri, asa, in fuga trenului. pe NEGANDITE, cam asa cum latra cainii cand sunt multi si li se pare ca e rost de cearta.
  • Un Alt Guest - Normal, tot ce ganditi voi este splendid si nemaipomenit.   
    Normal, tot ce ganditi voi este splendid si nemaipomenit. Si restul sunt niste tampiti... Dar oare la ce ma puteam astepta...
  • Un Alt Guest - Si ca sa continui figurile de stil ale d-lui Caraman,   
    Si ca sa continui figurile de stil ale d-lui Caraman, pateul de afara are E-uri, nu zic nu, dar are gust de pate... Pe cand asta romanesc are si mai multe E-uri decat ala si nici gust de pate nu prea are. Cu mici exceptii...
  • stefan caraman - @ Un Alt Guest : e clar ca nu cumparam de la acelasi market;   
    @ Un Alt Guest : e clar ca nu cumparam de la acelasi market; sanatate
  • marius - @un alt guest: Masurile protectioniste nu sunt apanajul   
    @un alt guest: Masurile protectioniste nu sunt apanajul comunismului. Statele Unite de exemplu sunt nu protectioniste, ci NESIMTIT de protectioniste cu propria industrie. Eu zic sa lasam la o parte traumele provocate de comunism si sa gandim si noi in avantajul nostru, ca nu am fi primii. Si la urma urmelor 30% nici nu e mult, e DECENT. Si da, tara asta ar duce-o mult mai bine daca am cumpara produse MADE in RO.
  • Lucia - Felicitari! intr-adevar iubitorii de teatru isi doresc sa   
    Felicitari! intr-adevar iubitorii de teatru isi doresc sa vada pe scena realitatii romanesti, povesti de viata frumoase,personaje romanesti, sunt alaturi de acesta initiativa in calitatea mea de simplu spectactor, orice incercare are sansele ei, merita, mult succes !!!
  • Gabriel Avram - Initiativa este binevenita si necesara. Intr-adevar,   
    Initiativa este binevenita si necesara. Intr-adevar, tarile civilizate isi promoveaza bine si agresiv creatia nationala pe plan universal. Este timpul sa procedam la fel, incepand chiar cu proiecte legislative. Cat priveste discutia "daca un autor este mai bun decat altul", este o discutie sterila. Vorba cuiva, ce invoca "piata libera": acest lucru se va verifica dupa montarea scenica: daca o piesa va fi buna, atunci va rezista pe afis, daca nu, nu.
  • Stefan - Gabi dl Caramitru a organizat (mai de drag,   
    Gabi dl Caramitru a organizat (mai de drag, mai de gura lumii) o intalnire la National pe tema dramaturgiei actuale; intreaba-ma cati directori de teatru au fost acolo si cati reprezentanti ai MCC-ului?; avand in vedere complicitatile, incompetentele, interesele si sistemul, nu cred ca se poate face nimic; pur si simplu nu are cine, nu e nimeni interesat; pana la urma totul trebuie sa iradieze de la proprietar : Ministerul Culturii sau Municipalitatile... o adunatura de politruci analfabeti, avari si rapace... sa nu crezi ca intre cretinii astia si cei pe care ei ii dirijeaza spe conducerea teatrelor nu sunt interese strict financiare... sunt; cam pe aici e buba; cu un Shakspeare se pot spala bani frumosi, cu un Peca mai putin
  • Gabriel Avram - Stfefane, stiu ca dezinteresul politicienilor este mare,   
    Stfefane, stiu ca dezinteresul politicienilor este mare, vizavi de cultura, in general. Dar trebuie invinsi tot cu armele lor. De pilda, pentru introducerea unei initiative legislative, trebuie identificati si cooptati tot politicieni care au legatura cu actul de cultura. Ma gandesc, in cazul nostru, la Mircea Diaconu, care este parlamentar si poate sustine, in Comisia de cultura, la inceput, o asemenea propunere. E drept ca si el este director de teatru, dar, daca reusim sa-l castigam de partea noastra, e un pas inainte. Poate ca exista si alti oameni de cultura care au ajuns in politica. Acestia trebuie identificati si sensibilizati. Menirea noastra este sa convingem, la urma urmelor suntem scriitori, iar cuvantul este arma noastra principala. Ma mai gandesc si la altceva: in Bucuresti exista doua mari Targuri de carte: unul primavara, celalalt toamna. Ar trebui sa identificam posibilitatea ca, in cadrul acestor targuri, sa existe un stand dedicat autorilor de teatru contemporani, un
  • stefan - Gabi, MIrcea Diaconu este printre primii care a iesit in   
    Gabi, MIrcea Diaconu este printre primii care a iesit in public si a condamnat scrisoarea noastra invocand slaba calitate a dramaturgiei romanesti; desigur, mai putin cea produsa de sotia lui care monteaza lejer la Notarra; de altfel de oportunismul domnie slae )Care ma ingretoseaza) m-am lamurit. Cat priveste parlamentarii nostri cu background cultural (Radu F Alexandru, Diaconu, Sergiu Nicolaescu, etc.), hai sa fim seriosi; au o varsta, nu cred ca sunt cei mai potriviti sa-i trimiti la lupta ci mai degraba la odihna... parerea mea
  • Stefan - PS : piesa de teatru este destinata scenei nu inmormantarii   
    PS : piesa de teatru este destinata scenei nu inmormantarii in pagini de carte; in general imi public piesele abia dupa ce se joaca macar o data... targ de carte de teatru e un vax lucitor

stiri recente

Arhiva

sectiuni

vizualizeaza ca norisor / lista

  Aminteste-ti datele mele