Legea teatrelor bagă spaima în actori

publicat:
22.08.08
in sectiunea:
trimite si altora
Legea teatrelor bagă spaima în actori
Legea TeatrelorLegea Teatrelor
Eveniment aşteptat cu nerăbdare de mai bine de zece ani de lucrătorii din instituţiile de spectacole Legea teatrelor are în opinia actorilor şi a liderilor de sindicat din Teatrul Naţional Cluj câteva neclarităţi.

Denumită “Legea privind instituţiile publice de spectacole şi concerte” aceasta impresionează la prima vedere prin caracterul său concis. Extrem de concis căci legea care ar trebui să rezolve sumedenia de probleme cu care instituţiile de spectacole şi concerte se confruntă are doar patru pagini.

27 de articole încearcă să restructureze un sistem acela al teatrelor care a reprodus vreme de zece ani varianta comunistă cu teatre subvenţionate cu angajaţi pe viaţă cu o minimă responsabilitate în privinţa modului în care se cheltuiesc bani şi cu crase amestecuri politice într-un act care ar trebui să rămână exclusiv artistic.

Lege evazivă

Să vedem şi ce propune această lege care a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2008 dar ale cărei norme metodologice vor fi în vigoare numai din luna septembrie. În primul rând legea propune o distincţie clară între trei tipuri de instituţii publice de spectacole: instituţii de repertoriu de premieră şi gazdă. Instituţiile de repertoriu sunt cele care au trupă artistică permanentă de cel puţin zece posturi artistice un repertoriu de cel puţin trei spectacole la care se mai adaugă minimum două noi premiere au sală şi dotari tehnice proprii.
Instituţiile de premieră nu au trupă artistică permanentă au sală de spectacole şi dotări realizează producţii artistice pe care le prezintă într-un număr limitat de reprezentaţii.
În sfârşit instituţiile gazdă care nu au trupă nu realizează producţii artistice au sală şi găzduiesc producţiile artistice ale precedenţilor.
Fiecare dintre acestea mai spune legea trebuie să fie subordonată unei autorităţi publice centrale sau locale (de ce un teatru privat trebuie să fie subordonat altcuiva decât patronului său?) şi poate primi subvenţii. Subvenţii insuficiente până acum şi pentru teatrele de stat! În ceea ce priveşte teatrele de repertoriu acestea vor putea angaja actori şi pe termen determinat de un an sau o stagiune dar legea nu precizează cum se va face acest lucru în condiţiile în care Codul Muncii şi Legea salarizarii rămân aceleaşi. Cel mai interesant lucru stipulat de această lege este însă concesionarea teatrelor. Articolul 21 al legii prevede faptul că “activitatea instituţiilor publice de spectacole şi concerte poate fi concesionată unei persoane fizice sau juridice de drept privat română sau străină”. Concesionarul trebuie să fie o persoană cu o experienţă de minimum trei ani apreciată ca valoroasă de Ministerul Culturii şi Cultelor (MCC). Adică X cetăţean român sau străin cu patalama de la Ministerul Culturii poate cere să i concesioneze pe 10 ani Teatrul Naţional din Cluj. Statul îi va da subvenţii cu care va putea face ce doreşte la fel ca şi cu trupa (o poate concedia pensiona sau păstra). Ce rost vor mai avea atunci managerii şi dacă teatrul va fi concesionat de ce va mai fi nevoie de bani de la stat sunt întrebări pe care mulţi şi le pun. Una peste alta legea în actuala sa formă nu rezolvă multele probleme ale teatrelor româneşti.
Emanuel Petran liderul Sindicatului din Teatrul Naţional Cluj şi lider al Sindicatului Profesioniştilor din Instituţiile de Spectacol din Ardeal spune că încă se aşteaptă apariţia normelor metodologice care vor permite aplicarea legii dar că deocamdată se desfăşoară negocieri cu Demeter Andras secretar în cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor.

Managerul va fi şeful suprem

Prima nemulţumire a artiştilor este că viitoarea lege a teatrelor îi va conferi managerului teatrului puteri nelimitate. Cu alte cuvinte începând din septembrie un director de teatru va avea dreptul să concedieze actorii care nu corespund propriilor criterii. Şi aici intervine subiectivitatea pe care o condamnă actorii şi sindicaliştii din Teatrul Naţional din Cluj. “Fiecare actor va trebui să semneze în fiecare an un act adiţional contractului colectiv de muncă act care va reglementa salarizarea pe următoarea stagiune. Asta presupune ca fiecare actor să ştie câte roluri ca avea în stagiunea viitoare şi în funcţie de asta se va stabili şi salarizarea. Dacă ai un rol primeşti mai puţin decât ai acum dacă ai 10 roluri primeşti dublu sau chiar triplu. Ei aici intervine subiectivitatea managerului care poate să spună oricând că un anume actor nu e dorit de regizori deci nu va juca. În consecinţă nu va avea salariu motivant. Următorul pas este plecarea acelui actor din teatru. De ce să mai stea dacă nu are bani cu care să se întreţină?” spune Emanuel Petran. “Viitoarea lege a teatrelor este doar o formă mascată de a da puteri nelimitate unui manager care poate fi subiectiv. Sigur se vor înfiinţa comisii de evaluare a actorilor dar acestea vor fi numite tot de către manager. Deci se va ştii clar cine pleacă şi cine rămâne. Actorii sunt speriaţi de această perspectivă cu atât mai mult cu cât finanţarea nu se va schimba. Tot statul va da banii necesari pentru funcţionarea teatrelor. Legea poate oferi un trai decent unui actor dar nu explică clar în ce fel se va putea întâmpla acest lucru” explică Emanuel Petran.
Negocierile dintre sindicatele şi colectivele artistice cu reprezentanţii MCC cu privire la noua lege sunt în toi. “Dorim să cerem MCC să sporească în teatre puterea Consiliului Artistic să fie mai multe voci care să hotărască demiterea uui actor sau nu. Nu să fie managerul teatrului singurul care hotărăşte soarta unui actor” spune Petran.
Din alte surse “Cetăţeanul Clujean” a aflat că actualul manager al Teatrului Naţional din Cluj ar dori să concedieze 80% din colectivul artistic. În prezent există 33 de actori activi în teatru.

Citeste continuarea aici



Autor: Diana Bunea Matei

Sursa:CetateanulClujean.ro

Voteaza:
+5 7voturi

Comentarii


  • Alin - un mic exemplu - cazarea pentru actorii angajati care nu   
    un mic exemplu - cazarea pentru actorii angajati care nu sunt din oras - teatrul "poate" sa le dea locuinta sau bani, dar nu este obligat. ia ghiciti ce va face teatrul?
  • Directia TNB - Teatrul National Bucuresti a platit si plateste tinerilor   
    Teatrul National Bucuresti a platit si plateste tinerilor angajati care nu au domiciliul în capitala indemnizatia prevazuta de lege.
  • Alin - Era vorba despre un teatru din provincie. De fapt,   
    Era vorba despre un teatru din provincie. De fapt, era vorba despre faptul ca directorii de teatre se pot prevala de acel cuvant "pot" in loc de "trebuie sa plateasca". Adica exista o portita in lege pe care anumiti directori o folosesc.

stiri recente

Arhiva

sectiuni

vizualizeaza ca norisor / lista

  Aminteste-ti datele mele