Ion Cocora, despre selectia CND 2012

publicat:
14.05.12
in sectiunea:
trimite si altora
Ion Cocora, despre selectia CND 2012
Criticul de teatru Ion Cocora, membru al juriului Concursului National de Dramaturgie (CND) din cadrul FEST-FDR 2012, ne-a raspuns la cateva intrebari despre piesele inscrise anul acesta in concurs.

Numiti cele mai bune trei texte pe care le-ati citit, in afara de textul selectionat.
I.C.: Nu as zice ca s-au detasat texte foarte bune, au fost doua categorii de texte, unele cu o poveste, cu un subiect, ceea ce inseamna ca autorii lor au avut ceva de spus, dar la aceste piese scriitura a fost primitiva, au fost scrise scolareste aproape, unele cu replici in plus, cu invazii de cuvinte in replici, nu aveau tensiune dramatica, nu aveau personaje viabile.
Si a fost o alta categorie de piese, cateva foarte bine scrise, se vedea ca autorii lor au condei, au talent literar, dar n-au experienta scenica.

Intre piesele acestea s-a situat in prim plan piesa unui poet din generatia '90, un poet usor rebel, apreciat de critica, Mihai Gălățanu, cu piesa "Craniul lui Yorick", o piesa cu pasaje de literatura autentica, subtila, de rafinament, cu scene dramatice interesante, cu o anumita imaginatie in relatiile dintre personaje, cu personaje viabile, dar si aici cateodata ne-a gonit poeticul, cuvintele si imaginile frumoase au sufocat relatia dramatica, au sufocat povestea, intriga propriu-zisa a piesei.

Dar eu cred ca genul acesta de piese sunt mult mai avantajoase pentru scena, in sensul ca daca au norocul sa dea peste un regizor serios, care are experienta, stie sa simta textul dramatic, acesta poate sa elimine pasaje intregi din ele si ceea ce ramane sa fie teatral si sa se constituie in spectacole de prima mana.


Care este criteriul dumneavoastra principal, in functie de care considerati ca o piesa este buna?
I.C.: In primul rand, eu nu vin din afara teatrului la acest concurs, ci vin din interiorul teatrului. Si, venind din interiorul teatrului, unei piese ii pretind sa fie viabila, sa poata fi jucata pe scena. Cand citesc o piesa, imi imaginez scene, imi imaginez personaje, deci in primul rand trebuie sa simt ca aceasta piesa este "jucabila".

Dar se uita un lucru: si o piesa mai proasta, daca da peste un regizor bun, poate fi jucata si poate produce un spectacol foarte bun, dupa cum sunt si cazuri cand piese foarte bune nu produc spectacole bune. Deci depinde de intalnirea dintre dramaturg si regizor.
Acesta intalnire e decisiva si sigur ca dupa aceea, pe planul imediat urmator se situeaza actorii.

Inca un criteriu de baza este sa vad talent literar. Eu nu cred ca literatura dramatica este doar scenariu, doar pretext de spectacole, eu cred ca este literatura de calitate.
De aceea ma gandesc ca orice dramaturg, atunci cand scrie teatru, nu trebuie sa se raporteze la un articol de ziar, ci sa se raporteze la Shakespeare, la Cehov, la Caragiale, la marii dramaturgi care-au ramas in istoria teatrului si care au scris capodopere.



Puteti citi raspunsurile celorlalti membri ai juriului aici:
Nicolae Mandea
Oana Borș (in curand)
Dan-Marius Zarafescu (in curand)
Codruta Popov



Autor: Echipa rcp

Voteaza:
-6 12voturi

Comentarii


  • Observator - Extraordinar! Nimeni pan-acum din juriu n-a reusit sa   
    Extraordinar! Nimeni pan-acum din juriu n-a reusit sa numeasca trei piese!
  • Puck - si cu ce te-ar fi ajutat, vasile?   
    si cu ce te-ar fi ajutat, vasile?
  • Guest - Puck lucrul acesta ne-ar fi dovedit ca juriul si-a facut   
    Puck lucrul acesta ne-ar fi dovedit ca juriul si-a facut treaba bine, pricepi? Sau esti greu de cap?
  • Maria - Sa definim ce inseamna ca juriul sa isi faca treaba bine. a.   
    Sa definim ce inseamna ca juriul sa isi faca treaba bine. a. sa premieze o piesa si sa numeasca alte 3, indiferent de calitatea acestora sau b. sa impuna si sa mentina niste standarde de calitate. Eu optez pentru varianta b.
  • Guest - Standarde de calitate in teatrul moder? Hai sa fim seriosi!   
    Standarde de calitate in teatrul moder? Hai sa fim seriosi! Ce interes ai tu, Maria, sa-i aperi? Eu am trimis o piesa de calitate la concurs si ma simt nedreptatit!
  • Puck - pai zi asa, vasile... esti un geniu si boii aia nu te-au   
    pai zi asa, vasile... esti un geniu si boii aia nu te-au bagat in seama; tu nu scrii teatru de calitate fiind modern hi hi; asa ca te manifesti anonim pe net... ma, esti un ionescu, gata, am zis! sa vii sa te premiez cu niste untura pe paine.... PS : Maria, b si eu...
  • Guest - Puck, ai un nume de scena cumva? Ti se pare ca pseudonimul   
    Puck, ai un nume de scena cumva? Ti se pare ca pseudonimul te reprezinta? te bagi ca musca in lapte in comentarii. Declina-ti statutul, te rog! Eu sunt cel putin un Vasile nedreptatit, dar tu esti unul dintre boi, ca te-ai calificat singur doar in comentariu!
  • Andrei - La naiba, Puck esti agramat! In afara de untura mai ai in   
    La naiba, Puck esti agramat! In afara de untura mai ai in vocabular cel mult 20 de cuvinte!
  • Nenea Iancu - Tinere Guest, sigur nu ai gresit portalul?   
    Tinere Guest, sigur nu ai gresit portalul? sterge-te bine de untura inainte sa raspunzi. Puck: crezi ca merita?
  • Nenea Iancu - PS : vechea frustrare a prostului - e mereu nedreptatit   
    PS : vechea frustrare a prostului - e mereu nedreptatit
  • Nenea Iancu - PS : vechea frustrare a prostului - e mereu nedreptatit   
    PS : vechea frustrare a prostului - e mereu nedreptatit
  • Guest - Vai, nene Iancule, te repeti! Ti-au ramas in gat cuvintele   
    Vai, nene Iancule, te repeti! Ti-au ramas in gat cuvintele ca unei mori hodorogite!!!
  • Guest - Eu sunt tanar. Tu esti cumva zaharisit?   
    Eu sunt tanar. Tu esti cumva zaharisit?
  • ala - si eu care credeam ca esti doar cretin :)   
    si eu care credeam ca esti doar cretin :)
  • Maria - @guest Eu cred ca trebuie sa existe standarde de calitate   
    @guest Eu cred ca trebuie sa existe standarde de calitate in teatrul modern, asta este si "interesul" care ma impinge sa comentez. Nu as vrea ca, de teama unor injurii ca cele de mai sus, membrii juriului sa faca rabat la calitatea pieselor premiate. Daca piesa trimisa de tine era una valoroasa, o sa fie premiata la un alt concurs sau o sa fie jucata, eu cred ca nu ai de ce sa te ingrijorezi sau sa banuiesti juriul ca nu si-ar fi facut treaba.
  • Nenea iancu - @Maria : concursurile de piesa sunt prin natura lor   
    @Maria : concursurile de piesa sunt prin natura lor subiective; daca in jurii sunt regizori sunt sanse mai mari sa rasara un spectacol decat daca jurizarea e facuta de teatrologi, critici sau mai stiu eu ce functionar cultural (e inflatie de destepti din astia), asta e). In general piesele care castiga concursuri ajung rar pe scena (vezi UNITER), tocmai din cauza ca le jurizeaza oameni din sfera literaturii nu a teatrului. Deocamdata intre dramaturgi si lumea teatrala e o schisma, pentru ca primii nu au invatat inca faptul ca a scrie teatru nu tine neaparat de a fi un bun literat, ci cat de a fi un bun arhitect (ma rog). Piesa e constructie abia apoi e literatura. Copiii astia vor ca la prima incercare sa ajunga la Pulitzer, sa-si ia masina, gagica si eventual sa fie recunoscuti pe net. Ma rog, Doamne ajuta, dar nu pe toti ii cheama Stefan Peca (si uite, asta inca nu a luat mari premii - de fapt, e prea bun ca sa-l si intereseze). Tema e vasta, cheia e in teatre si in calitatea dramaturgului de a-si dezvolta un pic si abilitatile de seller. Ca nu vine nimeni sa te roage de acasa.
  • Nenea Iancu - PS : scuze pentru erorile gramaticale -am scris in fuga   
    PS : scuze pentru erorile gramaticale -am scris in fuga

stiri recente

Arhiva

sectiuni

vizualizeaza ca norisor / lista

  Aminteste-ti datele mele