Tiff Talk 2010. Ce s-a discutat la intalnirea dintre scriitori si cineasti

publicat:
04.06.10
in sectiunea:
trimite si altora
Tiff Talk 2010. Ce s-a discutat la intalnirea dintre scriitori si cineasti
Spre deosebire de marea majoritate a intalnirilor cu scriitori si/sau dramaturgi la care am asistat, la intalnirea de la Tiff chiar s-a discutat si au fost evitate teme precum "ce greu ne e noua" sau "qui prodest? discutia aceasta este inutila", care saboteaza de regula eficienta discutiilor in care sunt implicati scriitorii romani.
Va redam asadar o scurta sinteza (puteti citi stenograma aici) a discutiei ce a durat aproximativ trei ore si la care au participat urmatorii:

Scriitori invitati: Ana Maria Sandu, Cecilia Stefanescu, Matei Florian, Radu Pavel Gheo, Florin Lazarescu, Dan Lungu, Angelo Mitchievici (absent), Dora Pavel, Cristian Teodorescu (absent), Cezar Paul Badescu.

O scurta descriere a scriitorilor invitati gasiti aici.

Alina Butuman, agent literar stabilit la Berlin.

Tudor Giurgiu, regizor si producator.

In public: studenti la regie UNATC, producatorul Daniel Burlac (a doua jumatate a discutiei), criticul Valerian Sava, Laura Pavel, sefa catedrei de teatrologie, Calin Totisan, profesor la Facultatea de Litere din Cluj, Ovidiu Mircean, masteranzi si doctoranzi de la Facultatea de Litere din Cluj.

Discutia a fost moderata, cu umor si eleganta, de criticul Marius Chivu.


Vreau sa mi se ecranizeze cartea. Cum procedez. Cai institutionale sau networking si afinitati?

Intr-o piata in care agentul literar este absent, se pune problema cine face medierea dintre scriitori si producatori.
De cele mai multe ori, legatura se face pe cai personale, afirma Alina Butuman:
“Sunt relatii intre oameni care dureaza de ani de zile, oameni care stiu ca au gusturi similare si au incredere in gustul prietenului care poate deveni la un moment dat partener de afaceri. ”

Florin Lazarescu a exemplificat: “Producatorii sunt extrem de interesati de proza noua. Eu am intrare la producatori mari. E bataie la Polirom pe carti. Mi-au cerut sfatul si le-am facut o lista de 10 si au aflat ca erau multe care erau cumparate.”

Ulterior, in cadrul discutiei, Florin Lazarescu a precizat: “Si, apropo de asta, cu recomandarile. Nu e o chestie de masonerie. Stiti de ce ma suna si vorbim? Pentru ca vorbesc pe limba lor.”



Alina Butuman: Practici internationale

“Moda agentiilor vine din Statele Unite, sunt acolo agentii foarte mari de care nu te poti apropia. Ele lucreaza cu autori foarte bine cotati, si cu actori de top.
In rest e o chestie si de traditie, cum ar fi in Franta, ei isi promoveaza activ scriitorii. Acolo exista o relatie stransa intre scriitori si editori.

“In Germania, editurile foate mari au inceput de curand sa angajeze oameni specializati pentru a se ocupa de drepturile de ecranizare.

“Scandinavia angajeaza producatori sau oameni care au lucrat in distributie, se duc la festivaluri, isi creeaza retele de cunoscuti. Intalnirile se repeta tocmai pentru ca informatia sa ramana actualizata.

“Sau ce se cauta momentan - comedii romantice, suntem intr-o perioada de criza.” (Alina Butuman)

Cum gandesc producatorii

“Pozitia producatorilor si a distribuitorilor este una foarte cinica.”, a spus regizorul si producatorul Tudor Giurgiu.
“Acum doi ani, la La Rochelle in Franta, un targ pentru filmul documentar, eram pe o terasa la o bere cu Hanno Hoefer, le-a intrebat pe doua nemtoaice: 'Si? Ce subiecte cautati?'
Ne-au raspuns: 'Eu sunt pe dinozauri, colega mea e pe 9/11.' (rasete in audienta)”

Florin Lazarescu, povestind despre experienta cu producatorii de la Animat Planet, a spus:
“La un moment dat, ne plictisisem. Am vrut sa mai schimbam, "nu nu nu, formula", au spus cei de la televiziune. Acelasi lucru patesc cu un scurtmetraj. Le e frica sa vina cu chestii noi. Si asta fac de regula artistii.”

Puteti citi mai multe asemenea relatari in stenograma discutiei.


Chestiuni legale


Sfatul Alinei Butuman catre autori a fost: “Nu va dati drepturile pe simpatie, ca si simpatia asta se poate schimba.”
Alina Butuman a amintit o discutie purtata cu Doina Rusti: “Doina, nu le da pe degeaba, chiar daca le dai pe simpatie, fa un contract.”

In ceea ce priveste contractul, Cecilia Stefanescu a mentionat ca exista un draft de contract pus la dispozitie de catre CNC, si a evocat inceputul colaborarii cu Tudor Giurgiu, cand au avut dificultati in a gasi un model de contract care sa le pecetluiasca si din punct de vedere legal colaborarea.

A intrat in discutie si contractul de publicare al cartii, care include, in cazul unor edituri, si cedarea drepturilor de ecranizare. Cecilia Stefanescu i-a sfatuit pe autori sa fie atenti la acest aspect, si sa negocieze sau chiar sa evite cedarea drepturilor de ecranizare odata cu publicarea cartii.


Citate, editor's pick:

“Interesul producatorilor/regizorilor se manifesta pe mai multe cai, mai personale decat caile institutionalizate.” Marius Chivu, Alina Butuman

“Si, apropo de asta, cu recomandarile. Nu e o chestie de masonerie. Stiti de ce ma suna si vorbim? Pentru ca vorbesc pe limba lor.” Florin Lazarescu

“Nu neaparat cartile mari fac filme mari. Intalnirile de genul asta sunt foarte rare.” Radu Pavel Gheo

“Un editor vrea sa fie surprins de un manuscris.” Dan Lungu

“Mimi Branescu a reusit sa faca ce nici un alt scriitor n-a reusit sa faca - un serial tv bun.” Marius Chivu

“Eu sunt dintre aia nebuni care spun ca nu i-as da cartea dlui Carmazan.” Ana Maria Sandu



Autor: Echipa rcp

Voteaza:
+3 3voturi

Comentarii


  • Guest - Ce s-a intimplat cu stenograma? Linkul nu functioneaza.   
    Ce s-a intimplat cu stenograma? Linkul nu functioneaza.
  • Diana - Am remediat   
    Am remediat
  • Guest - povesti... Puiu o sa-si scrie scenariile,   
    povesti... Puiu o sa-si scrie scenariile, la fel si Porumoiu, la fel toti ceilalti... in rest, daca Lazarescu locuia la Calarasi (pastrandu-si valoarea literara incontestabila), nu mai vorbea acum; Romania - raiul bisericutelor PS : aceeasi chestie amuzanta - raportarea pur teoretica la alte modele (oricum mai bune, dar neaplicabile la noi)
  • Ieseanul - @guest ce treaba are frate? pai ce, daca sunt si   
    @guest ce treaba are frate? pai ce, daca sunt si regizori-autori, scenaristii ar trebui sa se reprofileze? si apropo, faci confuzie intre afinitati si bisericute... mare greseala. marile prietenii stau de multe ori la baza marilor filme.
  • Guest - @Ieseanul : sa zicem ca stiu mai bine ce se intampla;   
    @Ieseanul : sa zicem ca stiu mai bine ce se intampla; de ce Puiu fura ideile altora naivi care se bat pe la concursurile HBO si de ce nevasta lui Cartarescu ajunge mare romancier (si scenarist), spre exemplu... desigur, e pe afinitati
  • Ieseanul - Cu tot respectul, cred ca nu se sustine argumentul tau: 1.   
    Cu tot respectul, cred ca nu se sustine argumentul tau: 1. Puiu face din orice idee bici, si asta e meritul lui, nu al celui care a avut ideea initial; 2. sotia lui Cartarescu e mai talentata decat el :))
  • Ieseanul - decat Cartarescu   
    decat Cartarescu

stiri recente

Arhiva

sectiuni

vizualizeaza ca norisor / lista

  Aminteste-ti datele mele